لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

صدور حکم اعدام برای ۳۶ متهم در جریان حملات به کلیساهای قبطی در مصر


دها شهروند قبطی مصر در سال‌های اخیر هدف حملات مرگبار گروه‌های افراطی قرار گرفته‌ و جان خود را از دست داده‌اند
دها شهروند قبطی مصر در سال‌های اخیر هدف حملات مرگبار گروه‌های افراطی قرار گرفته‌ و جان خود را از دست داده‌اند

یک دادگاه نظامی در مصر برای ۳۶ نفر، به اتهام دست‌داشتن در حملات مرگبار دو سال اخیر به کلیساهای مسیحیان قبطی، حکم اعدام صادر کرده‌است.

دادگاه نظامی مصر پرونده مجموعا ۴۸ نفر را در جریان این حملات رسیدگی کرده‌است. آن‌ها متهم به مواردی مانند عضویت و یا رهبری گروه‌های تروریستی، اختلال در کار ماموران و نهادهای دولتی و اقدام علیه امنیت و وحدت ملی شده‌اند. از بین ۴۸ متهم، ۳۶ تن حکم اعدام گرفته‌اند.

بر پایه قوانین مصر، حکم اولیه دادگاه برای رایزنی به مفتی اعظم آن کشور فرستاده می‌شود، هرچند رای مفتی مصر الزام‌آور نیست.

در جریان حملات فروردین ماه سال گذشته به کلیسایی در طنطا، ۱۰۰ کیلومتری قاهره، پایتخت مصر، و کلیسایی در شهر اسکندریه، دست‌کم ۴۶ نفر کشته شدند. این حملات یک هفته پیش از عید پاک، از اعیاد اصلی مسیحیان، و در حالی انجام شد که قرار بود پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک به مصر سفر کند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی مدعی شده بود که نفرات آن با انفجار جلیقه‌های انفجاری خود، این حملات را انجام دادند.

پس از انجام حملات فروردین ماه، رئیس‌جمهوری مصر خواستار اعلام وضعیت اضطراری در کشورش شد و شمار سربازها و نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان‌های دولتی، کلیساها و اماکن حساس افزایش پیدا کرد.

حملات جلوی سفر پاپ فرانسیس را نگرفت و او هشتم اردیبهشت ماه همان سال وارد قاهره شد و با اعضای جامعه مسیحیان قبطی، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و احمد الطیب، امام دانشگاه اسلامی الازهر دیدار کرد.

پنج ماه پیش از حملات فروردین ماه حمله انتحاری به کلیسایی در قاهره جان دست‌کم ۲۶ نفر را گرفته بود. در خرداد ماه ۹۶ در حمله مسلحانه به یک اتوبوس حامل مسیحیان قبطی، دست‌کم ۲۸ نفر کشته شدند. در مهر ماه یک کشیش قبطی با ضربات ساطور کشته شد و در دی ماه حمله به کلیسایی در جنوب قاهره دست‌کم ۱۰ کشته برجای گذاشت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، فرانسه و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG