لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

مصر در مورد مسدود شدن کانال سوئز توافق را به شکايت ترجیح می‌دهد


کشتی باربری «اور گیون» که از آسیا به مقصد اروپا در حرکت بود روز سوم فروردین در کانال سوئز به گل نشست.
کشتی باربری «اور گیون» که از آسیا به مقصد اروپا در حرکت بود روز سوم فروردین در کانال سوئز به گل نشست.

مدیر کانال سوئز روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین گفت دولت مصر توافق با مالکان یک کشتی باربری که این کانال را مسدود کرده بود به شکايت و دادگاه ترجیح می‌دهد.

ژنرال اسامه ربیع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت امیدوار است مذاکرات با شرکت ژاپنی مالک کشتی باربری «اور گیون» بدون شکایت قضایی به نتیجه برسد.

او افزود: «ما در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق و بدون توسل به مراجع قضایی هستیم».

این مقام مصری در عین حال یادآوری کرد که شکایت قضایی برای شرکت ژاپنی پرهزینه‌تر از موسسه مدیریت کانال سوئز خواهد بود.

ژنرال اسامه ربیع هفته گذشته گفته بود که موسسه مدیریت کانال سوئز بیش از یک میلیارد دلار غرامت می‌خواهد و تا زمانی که این مبلغ پرداخت نشده اجازه داده نخواهد شد که کشتی باربری «اور گیون» کانال سوئز را ترک کند.

این رقم شامل عملیات مربوط به جابجا کردن کشتی، هزینه مربوط به مسدود شدن کانال و تردد کشتی‌های دیگر و مدت زمان توقف کشتی «اور گیون» در کانال سوئز است. ژنرال ربیع در آن زمان مشخص نکرد که چه شرکتی باید این غرامت را بپردازد.

کشتی باربری «اور گیون» اکنون در یکی از دریاچه‌های مخصوص توقف کشتی‌ها در حاشیه کانال پهلو گرفته است و به گفته مقامات کانال سوئز و مالکان کشتی، تحقیقات در مورد دلایل انحراف آن از مسیر عادی جریان دارد.

ژنرال ربیع در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت بررسی اطلاعات دستگاه ثبت حرکت کشتی تاکنون دلایل به گل نشستن آن را مشخص نکرده است.

او حاضر نشد در مورد دلایل احتمالی وقوع این حادثه، از جمله سرعت کشتی و یا سرعت وزش باد و طوفان شن همزمان با ورود کشتی به کانال سوئز اظهار نظر کند. گزارش‌های اولیه، «قطع کامل برق» کشتی را دلیل این حادثه اعلام کرده بودند ولی مسئول فنی کشتی «اور گیون» این ادعا را رد کرده است.

ژنرال ربیع افزود: «ما توانسته‌ایم یکی از بزرگترین عملیات‌های نجات شناورها در جهان را در شرایطی دشوار و ظرف فقط شش روز انجام دهیم».

این کشتی عظیم باربری که از آسیا به مقصد اروپا در حرکت بود روز سوم فروردین در کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند به گل نشست و این آبراه حیاتی برای اقتصاد و حمل‌ونقل جهان را مسدود کرد.

دماغه این کشتی به دیواره شرقی و عقبه آن به دیواره غربی کانال چسبیده بود، حادثه‌ای که در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.

ژنرال ربیع گفت: «این مورد کاملا غیرمتعارف بود و در نتیجه به راه حل‌های غیرمتعارف نیاز داشت».

او افزود بخشی از دیواره کانال خاک‌برداری شد و سپس با کمک تعداد زیادی کشتی‌های یدک کش و بهره‌برداری از جهت امواج آب دماغه کشتی از دیواره کانال دور شد.

به گفته او، این اولین بار است که از تجهیزات مخصوص لایروبی برای تراشیدن دیواره و خاکبرداری از بستر کانال استفاده شده ولی در نهایت ثابت شد که تصمیم درستی بوده است.

مسدود شدن کانال سوئز باعث بروز نگرانی شدید در مورد تاخیر بیشتر در حمل‌ونقل دریایی بین آسیا و اروپا، کمبود و حتی افزایش قیمت کالاهای مصرفی شد و بهای نفت به مدت چند روز چندین دلار افزايش يافت.

مدیریت کانال سوئز می‌گوید بیش از ۴۲۰ کشتی که به دلیل این حادثه متوقف شده بودند در روزهای اخیر سفر خود را از سر گرفته و تردد در این آبراه به حالت عادی بازگشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG