لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

نامزدی سیسی برای دور بعدی ریاست‌جمهوری مصر


عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری چهار سال گذشته مصر
عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری چهار سال گذشته مصر

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری چهار سال گذشته مصر، شنبه رسماً نامزدی خود را برای دومین دوره ریاست جمهوری این کشور بزرگ در شمال آفریقا اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر از شنبه سی‌ام دی تا دوشنبه نهم بهمن مهلت ثبت نام دارند؛ آقای سیسی در نخستین روز از این مهلت ده روزه ثبت نام کرد.

مرحله نخست انتخابات در سه روز ۲۶ تا ۲۸ مارس ۲۰۱۸ (اوایل فروردین ۱۳۹۷) خواهد بود و اگر نامزدی حد نصاب یک رای به اضافه پنجاه درصد آرا را به‌دست نیاورد، دور دوم در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آوریل (اوایل اردیبهشت ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد؛ اما برخی از ارزیابی‌ها می‌گوید که آقای سیسی در دور نخست پیروز خواهد شد.

آقای سیسی، ۶۳ ساله، شنبه سی‌ام دی در سخنانی که مستقیماً از برخی از رسانه‌های کشورش پخش می‌شد، گفت «با ندای وجدان ملی و برای بازسازی دوباره وطن» پا به عرصه انتخابات گذاشته‌است و تلاش خواهد کرد که روند سازندگی را شتاب دهد.

وی تأکید کرد که انتخابات، آزاد و شفاف است و رقیبان نیز از فرصت و امکانات برای حضور در رقابتی عادلانه برخوردارند.

سرلشکر سامی حافظ عنان رئیس پیشین ستاد ارتش مصر، ۶۹ ساله، نیز شنبه در نخستین روز از مهلت ثبت نام، رسماً وارد گود رقابت شد.

در ماه‌های گذشته نام احمد شفیق نخست‌وزیری که تنها ۳۴ روز بعد از پایان حکومت حسنی مبارک دولت را در دست داشت، به عنوان نامزد احتمالی دور جدید ریاست جمهوری مطرح شد. او رقیب محمد مرسی در انتخابات سال ۲۰۱۳ نیز بود که با فاصله ای اندک از رسیدن به ریاست جمهوری بازماند.

اما سپهبد خلبان پیشین نیروی هوایی احمد شفیق زکی، ۷۷ ساله، که چند هفته پیش در سفری پرحاشیه از امارات به مصر بازگشت، از تلاش برای نامزدی در دور جدید عدول کرد؛ در خصوص صرف نظر کردن او از نامزدی، گزارش‌های تأییدنشده‌ای مانند فشار سنگین بر او از سوی حامیان سیسی مطرح شد.

تیم وکلای احمد شفیق به نیویورک تایمز گفته بود، او را از نامزدی بازداشته‌اند؛ اما آقای شفیق خود تأکید کرد که پنج سال نبودنش در مصر وی را از دیدن تغییرات و دستاوردها بازداشته و دیگر خود را نامزدی مناسب نمی‌داند.

کارنامه سیسی؛ جنگ با اسلام‌گرایان افراطی، روابط سرد با اوباما، نزدیکی با روسیه، حامیان خاندان پهلوی در قاهره

عبدالفتاح سیسی سال گذشته در مصاحبه با شبکه مصری سی‌ان‌بی‌سی گفت تنها اگر احساس کند که ملت خواهان دور دوم ریاست جمهوری او است، نامزد خواهد شد، ولی افزود که «هر چه که بشود، یقیناً در سال ۲۰۲۲ دیگر نامزد دور سوم نخواهد شد».

آقای سیسی که فرمانده کل ارتش مصر در زمان ریاست جمهوری محمد مُرسی نماینده اخوان‌المسلمین بود، تابستان ۲۰۱۴ در صدر نیروهای ارتش، حکومت مرسی را برکنار کرد.

حکومت آقای مرسی که در انتخاباتی دموکراتیک و با رأی اکثریت در سال ۲۰۱۳، دو سال بعد از برکناری حکومت سی ساله حسنی مبارک، بر سر کار آمد، هفته‌ها پیش از اقدام ارتش علیه آن، با تظاهرات گسترده روبه‌رو بود.

معترضین تأکید داشتند که حکومت مرسی جامعه را به‌شدت مذهبی کرده و خود او نیز به منافع ملی پشت پا زده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حامیان آقای سیسی او را مهره کلیدی در حفظ ثبات مصر بعد از تلاطم‌های بزرگ سال‌های گذشته بعد از برافتادن حکومت حسنی مبارک می‌دانند.

حکومت تحت رهبری سیسی در سال‌های گذشته با شبه نظامیان اسلام‌گرای افراطی هم‌پیمان با داعش در بخش شمالی سینا در مبارزه‌ای سخت بوده‌است؛ بمب‌گذاری‌های به‌شدت مرگبار علیه جامعه ده میلیون نفری مسیحیان قبطی مصری، به‌ویژه در قاهره، اسکندریه و طنطا، از رخدادهای ناگوار سال‌های اخیر مصر بوده‌است.

همزمان، حکومت سیسی در سال گذشته یک‌سری اصلاحات را کلید زد که از جمله شامل گام‌هایی برای کوچک کردن دیوان‌سالاری دولتی و کاستن هزینه‌های جاری بود.

در چارچوب گام‌های اصلاحی، شماری برنامه‌های ریاضت اقتصادی بر جمعیت حدوداً نود میلیون نفری مصر تحمیل شده‌است که ارزیابی می‌شود تا حدی از محبوبیت گسترده پیشین آقای سیسی کاسته باشد.

عبدالفتاح سیسی چهار سال پیش که با رای قاطع ۹۷ درصدی بر سر کار آمد، با باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا، به دلیل نقش دولت او در ساقط شدن حکومت حسنی مبارک، مناسبات سردی داشت.

آقای سیسی در چهار سال اخیر با در پیش گرفتن سیاست‌های تازه در دیپلماسی بین‌المللی به روسیه نزدیک‌تر شد و معامله کلان تسلیحاتی با روسیه را امضا کرد.

او هم‌زمان مدافع پیمان صلح حدوداً چهل ساله با اسرائیل بوده و سفارت اسرائیل در قاهره که در آشوب‌های حکومت مرسی موقتاً بسته شده و کارکنانش شتابان از مصر خارج شده بودند، کار خود را از سر گرفت.

عبدالفتاح سیسی همزمان با همدلی با عربستان در بسیاری از امور منطقه‌ای، در دوره‌ای نیز راه را برای نزدیکی با ایران نیز تا حدی باز گذاشته بود، هر چند که حاصل چندانی نداشت و ایران و مصر هنوز مناسبات سیاسی ندارند.

با وجود این، در زمان ریاست جمهوری آقای سیسی، فرح پهلوی، شهبانوی پیشین ایران، و حامیان خاندان پهلوی با آسودگی بیشتری به نسبت سه سال بعد از فروپاشی حکومت حسنی مبارک، دوباره به قاهره سفر کرده و آیین‌های یادبود محمدرضا شاه پهلوی را که پیکرش در مسجد الرفاعی قاهره در کنار مزار بزرگان خاندان سلطنتی پیشین مصر خاک شده‌است، برگزار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG