لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

هشدار مصر به حماس برای پذیرش سریع‌تر قرارداد آزادی گروگان‌های اسرائیلی


آوارگان فلسطینی در رفح و کنار مرز غزه و مصر
آوارگان فلسطینی در رفح و کنار مرز غزه و مصر

روزنامه وال استریت جورنال گزارش داد مصر به گروه افراطی حماس هشدار داده اگر تا دو هفته دیگر با اسرائیل به توافقی جدید برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه نرسد، ارتش اسرائیل عملیات زمینی در رفح را آغاز خواهد کرد.

حماس که از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده، در پی حمله به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، تحت تعقیب وعملیات گسترده نظامی ارتش اسرائیل قرار گرفته تا این گروه را به فروپاشی بکشاند.

گزارش وال استریت جورنال روز یکشنبه ۲۲ بهمن و در سایه اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص دستور به ارتش برای آماده کردن طرح ورود به رفح، و تهدید متقابل حماس به فروپاشی مذاکرات بر سر معامله جدید، منتشر شده است.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه به شبکه ای‌بی‌سی گفت کسانی که به اسرائیل فشار می‌آورند تا وارد عملیات در رفح نشود، می‌گویند که «اسرائیل در جنگ شکست خواهد خورد و باید از حماس دست بردارد».

به نوشته وال استریت جورنال، مقامات مصر همپای هشدار به حماس که باید در دو هفته با اسرائیل به توافق برسد، در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی خود نیز فشار آورده‌اند تا دامنه عملیات برنامه‎‌ریزی شده در رفح را محدود کند.

دولت مصر هشدار داده که ممکن است پیمان صلح خود با اسرائیل را که ۴۵ سال پیش بسته شد و اولین توافق عادی‌سازی رابطه میان یک دولت عرب و اسلامی با اسرائیل بود، «تعلیق کند».

قاهره نگران سیل ورود فلسطینیان از رفح به خاک خود در صورت آغاز حمله زمینی اسرائیل است.

سازمان ملل نیز هشدار داده که حمله اسرائیل به رفح «به طور تصاعدی وضعیت کنونی را که یک کابوس در امور بشردوستانه است، وخیم‌تر خواهد کرد».

شمار زیادی از دولت‌های غربی متحد اسرائیل نسبت به عواقب عملیات زمینی در رفح بر بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی پناه گرفته در این بخش از جنوب غزه ابراز نگرانی کرده‌اند. آمریکا نیز عدم حمایت و نگرانی از این برنامه نظامی اسرائیل را بیان کرده است.

دستور نخست‌وزیر اسرائیل به ارتش برای آمادگی جهت عملیات در رفح ساعاتی پس از دیدار هفته گذشته او در اورشلیم با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، صادر شد.

قرار است در این رابطه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه شب با آقای نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو کند. مقام‌های کاخ سفید تأیید کرده‌اند که این مکالمه تلفنی انجام خواهد شد.

نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه به شبکه ای‌بی‌سی گفت من هم با مقامات آمریکا موافقم که باید گذرگاه امنی برای تردد غیرنظامیان تضمین شود و اسرائیل با کار به روی «یک برنامه دقیق» در حال تخلیه بخش وسیعی از شمال رفح برای جا دادن به آنهاست.

اسرائیل مقابله با «آخرین یگان‌های رزمی» از اعضای حماس را برای «تحقق قریب‌الوقوع» اهداف جنگ، یک ضرورت می‌داند.

وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه در نشست دولت اسرائیل که به طور غیرعادی در یک پایگاه نظامی در جنوب اسرائیل برگزار شده بود، گفت عملیات زمینی و عمیق‌تر کردن آن در منطقه رفح، برای دستیابی به یک معامله که به بازگشت اسرائیلی‌های ربوده شده منجر شود، اهمیت دارد.

ادعای حماس: «بمباران اسرائیلی دو گروگان دیگر را در سه روز اخیر کشت»

حماس روز یکشنبه در کانال تلگرامی شاخه نظامی خود مدعی شد دو تن دیگر از گروگان‌های اسرائیلی در بمباران‌های اسرائیلی در سه روز اخیر کشته و هشت تن دیگر از آن‌ها «به طور جدی» زخمی شده‌اند.

حماس ارائه درمان به مجروحین را در شرایط جاری، دشوار نامید.

یک مقام حماس نیز یکشنبه به شبکه تلویزیونی این گروه گفته بود عملیات اسرائیل در رفح به معنی از بین رفتن مذاکرات بر سر معامله جدید است.

ارتش اسرائیل تا هفته گذشته مرگ ۳۲ تن از میان ۱۳۶ گروگان اسرائیلی در غزه را تأیید و اعلام کرد که احتمال مرگ ۲۰ تن دیگر را هم بررسی می‌کند.

مقامات اسرائیل می‌گویند که یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس و سایر سران این گروه که در تونل‌های زیرزمینی پنهان و در حال گریز برای نجات جان خود هستند، گروگان‌ها را نیز با خود می‌برند.

به‌دست آمدن نوشته‌هایی از سنوار در تونل‌های غزه

رادیوی ارتش اسرائیل ۲۲ بهمن اعلام کرد دست نوشته‌هایی از یحیی سنوار در تونل‌هایی کشف شده که نظامیان اسرائیلی در روزهای اخیر به آنها وارد شده‌اند.

وزیر دفاع اسرائیل تأیید کرده که مدارکی مهم از ردپای سنوار به تازگی در تونل‌ها به دست آمده است.

به گفته شبکه کان، کشف کیسه‌های متعدد حاوی میلیون‌ها دلار و شِکِل (واحد پول اسرائیل) در یک تونل مشخص نشان از آن دارد که سران حماس در گریز خود برای حفظ جان، مجبور شدند این کیسه‌های پول نقد را رها کنند.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل یکشنبه گفت یحیی سنوار و محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، «دیگر هیچ اثری بر روند جنگ ندارند».

هِرتسی هالِوی در همین حال گفت «آن‌ها باید نابود شوند».

به نوشته یدیعوت آحرونوت، ژنرال هالوی در نشست دولت افزود گفتمان عمومی اسرائیل در مورد جزییات عملیات نظامی سازنده نیست «زیرا ما داریم از رسانه‌ها به سنوار می‌گوییم که دو دقیقه دیگر کجا خواهیم بود، تمامی جزئیات هر مرحله و داده‌هایی را که او برای آمادگی خود نیاز دارد، بیان می‌کنیم. در این شرایط مدیریت جنگ دشوار است».

گزارش ارتش اسرائیل حاکی است که این کشور در روزهای اخیر «صدها تروریست» را در منطقه خان یونس از بین برده است.

در یکصد و بیست و هفتمین روز از جنگ اسرائیل و حماس، درگیری‌های گسترده ارتش اسرائیل با حزب‌الله در مرز شمال اسرائیل با جنوب لبنان نیز ادامه یافت.

با استفاده از: وال استریت جورنال، یدیعوت آحرونوت، تایمز اسرائیل، کان؛ ف.ر./ع.م
XS
SM
MD
LG