لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

سفر رهبران مصر و اردن به عراق «برای مقابله با نفوذ ایران»


از راست: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن
از راست: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن

رهبران اردن و مصر روز یکشنبه ششم تیرماه به بغداد، پایتخت عراق، سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کردند. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری مصری به عراق طی سه دهه گذشته است.

برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق صبح روز یکشنبه از عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود در فرودگاه بغداد استقبال کرد.

روابط مصر و عراق در پی حمله صدام حسین به کویت در مرداد ۱۳۶۹ به شدت به تیرگی گراییده بود.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز روز یکشنبه وارد بغداد وارد شد و همراه با عبدالفتاح السیسی با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار رهبران مصر و اردن از عراق به منظور خنثی کردن نفوذ ایران در منطقه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، آقای کاظمی نیز در تلاش است متحدین منطقه‌ای پیدا کرده و موقعیت کشورش را به عنوان میانجی مناقشه بین عربستان و ایران مستحکم کند. عراق طی چند ماه گذشته میزبان هیات‌های ایرانی و عربستانی بوده است.

نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه اعلام کرد که دیدارهای او با رهبران مصر و اردن پیامی به مردمان این کشورها و دیگر کشورهای منطقه است که ما همدیگر را حمایت می‌کنیم و متحد یکدیگر هستیم.

او قبل از این دیدار نیز در توئیتی گفته بود بهبود شرایط عراق راه را برای ایجاد سیستم یکپارچه منطقه‌ای در چارچوب احترام متقابل به حاکمیت ملی و همکاری‌های اقتصادی و مبارزه با تروریسم باز کرده است.

فواد حسین وزیرخارجه عراق نیز بعد از نشست رهبران سه کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که طرفین درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله اقتصادی، همکاری‌های سیاسی، پروژه‌های بزرگ صنعتی، تجارت دارو و محصولات کشاورزی با هم مذاکره کردند.

این دیدار که بر مسائل منطقه‌ای مانند بحران سوریه، مناقشه اسرائیل و فلسطین و جنگ یمن نیز تمرکز داشته، با استقبال آمریکا نیز مواجه شده است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بعد از نشست رهبران سه کشور اعلام کرد: «عراق باید از مداخلات منطقه‌ای حفظ شود»، گفته‌ای که آشکارا به نفوذ بالای ایران در عراق اشاره دارد.

او گفت ما در کنار یکدیگر آماده مقابله با همه چالش‌ها هستیم.

مصر در نوامبر پارسال ۱۵ توافقنامه در زمینه‌های نفت، ساخت‌وساز و تجارت با عراق امضا کرد. اردن نیز که خرید روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت از عراق را آغاز کرده بود، بعد از شیوع کرونا خرید نفت از این کشور را متوقف کرد.

اردن و عراق روز یکشنبه همچنین در مورد ساخت خط لوله نفتی بصره تا بندر عقبه اردن نیز مذاکره کرده‌اند. با احداث این خط لوله، بخش مهمی از نفت عراق بدون نیاز به گذشتن از تنگه هرمز، به بندر عقبه اردن و از آن‌جا به بازارهای بین‌المللی صادر خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌ آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG