لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

اژه‌ای احمدی‌نژاد را به «دروغ و گنده‌گویی» متهم و به «لات‌ها» تشبیه کرد


اژه‌ای احمدی‌نژاد را متهم به «خودخواهی»، «خودبزرگ‌بینی» و «غرور» کرد
اژه‌ای احمدی‌نژاد را متهم به «خودخواهی»، «خودبزرگ‌بینی» و «غرور» کرد

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، دربارهٔ این قوه را حاوی «ده‌ها دروغ، توهین و گنده‌گویی» خواند.

وی همچنین با ذکر یک داستان محمود احمدی‌نژاد را به «یک لات» تشبیه کرد که «یک مدت از چشم‌ها افتاده بود» و برای جلب توجه به دیگران «فحش» می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز سه‌شنبه ۷ آذر، در نشست خبری با خبرنگاران در واکنش به سخنان آقای احمدی‌نژاد گفت که زبان برخی افراد «به خلاف‌گویی عادت کرده» و «هرز شده‌است».

وی تأکید کرد که رئیس‌جمهور سابق ایران با «خودخواهی»، «خودبزرگ‌بینی» و «غرور» خود را «خیلی بالاتر از همه چیز و همه کس و قانون می‌بینند».

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «آقای احمدی‌نژاد حملات تندی را به رئیس قوه قضائیه و براداران‌شان داشته‌است؛ آیا دستگاه قضایی به این حرف‌ها رسیدگی می‌کند یا نه؟» گفت: «این موضوع و این سؤال مرا یاد یک داستان انداخت.»

سخنگوی قوه قضائیه افزود: «یک لاتی یک مدت از چشم‌ها افتاده بود و از این موضوع خیلی رنج می‌برد که چرا کسی به او محل نمی‌گذارد. او یک روز آمد در میدان شهر و شروع کرد به فریاد زدن و فحش دادن و داد و بیداد کردن و مثل کسی که عقده‌ای داشته باشد، به این کار ادامه داد.»

معاون اول دستگاه قضایی ایران اضافه کرد: «مردم ایستادند که ببینند او برای چه این کار را می‌کند و حرفش چیست. در همان زمان حکیمی داشت از آنجا عبور می‌کرد که همراهان حکیم به او گفتند بیایید ببینیم این فرد چه می‌گوید. حکیم به اطرافیان خود گفت: او همه این کارها را می‌کند که فقط دیده شود و اگر ما بایستیم و به او توجه کنیم، او به خواسته مورد نظرش خواهد رسید.»

آقای محسنی اژه‌ای همچنین این پرسش را مطرح کرد که «قوه قضائیه در این چند سال بد عمل کرد؟ چون برخی افراد شما تحت تعقیب قرار گرفتند؟».

محمود احمدی‌نژاد روز دوم آذر در یک گفت‌وگوی ویدئویی، قوه قضائیه را به «نقض قانون اساسی» متهم کرده و گفته بود که «اگر قرار بود دیکتاتوری قوه قضائیه داشته باشیم انقلاب نمی‌کردیم».

وی مدعی شده بود که در شورای عالی امنیت ملی در مورد ستار بهشتی «من تقریباً با رئیس قوه قضائیه دعوا کردم، فریاد زدم سرشان! گفتم جنایت کردید شما».

آقای احمدی‌نژاد همچنین از تشکیل پرونده جدید برای حمید بقایی و دیگر نزدیکانش به دلیل انتقاد از مقامات قوه قضائیه انتقاد کرده بود.

در روزهای گذشته آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانش عبارت‌هایی چون «ظالم»، «دیکتاتور» و «منحرف» را دربارهٔ مقامات قوه قضائیه به کار برده‌اند.

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور روز یکشنبه، دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به خصوص چهار سال دوم دولت او را «کلکسیونی از قانون‌گریزی» خوانده و آقای احمدی‌نژاد را به «دروغگویی» متهم کرده بود.

حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، نیز در واکنش به گفته‌های دادستان کل کشور از مقام‌های قوه قضائیه خواست که به دلیل رعایت نکردن «قانون، شرع و اخلاق» استعفا دهند.

در حالی‌که چهره‌های اصولگرا از قوه قضائیه در مقابل آقای احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند، شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز می‌گویند، چرا وی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در مقابل اقدامات قوه قضائیه و سرکوب‌های سال ۸۸ سکوت کرده بود.

اتهام‌زنی بقایی به چند مقام و مسئول در مورد «دریافت سکه»

حمید بقایی این‌گونه اعلام کرد که نهاد ریاست جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد، به معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه، فرمانده سپاه پاسداران، رئیس ستاد نیروهای مسلح، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دو نایب رئیس مجلس به دلیل شرکت در جلسات مربوط به تحریم‌های غرب، سکه هدیه داده‌است.

حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، در فیلمی که از او منتشر شده اعلام کرد که سال ۹۱ و در «اوج تحریم‌های» غرب علیه ایران، با پیشنهاد حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دستور رئیس‌جمهور ایران به شرکت‌کنندگان در جلسات مربوط به مقابله با تحریم‌ها، پنج سکه هدیه داده شده‌است.

ابراهیم رئیسی، معاون اول وقت قوه قضائیه که نام او توسط آقای بقایی ذکر شده بود، این سخنان را «کذب محض» خوانده بود.

پس از آن آقای بقایی سندی از نهاد ریاست جمهوری را منتشر کرد که براساس آن به چندین نفر یک سکه هدیه داده شده‌است.

به گفته او این افراد عبارتند از: محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، ابراهیم رئیسی، معاون اول و غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران، محمدرضا باهنر و محمد حسن ابوترابی، دو نایب رئیس مجلس و غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس.

آقای بقایی پیش از این تعداد سکه‌های هدیه شده به هر یک از این مقامات را پنج سکه اعلام کرده بود اما براساس این نامه به آنان یک سکه هدیه داده شده‌است.

در همین حال حبیب‌الله خراسانی، ذی‌حساب وقت نهاد ریاست جمهوری، در نوشته‌ای اعلام کرد که این سکه‌ها توسط کارپرداز نهاد ریاست جمهوری «به مکان جلسه آورده شده» و در حضور رئیس‌جمهور وقت و تعدادی از وزرای حاضر در جلسه، به این مقامات تحویل شده‌است.

سخنان آقای بقایی پس از درگیری‌های اخیر نزدیکان محمود احمدی‌نژاد با مقامات قوه قضائیه بیان شده‌است.

درگیری محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش با نهادهایی چون قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پس از تشکیل دادگاه آقای بقایی و بازپرسی از اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، افزایش یافته‌است.

XS
SM
MD
LG