لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

اعلام همبستگی فدراسیون جهانی معلمان با اعتراضات معلمان ایران؛ بازداشت شده‌ها «فوری» آزاد شوند


تجمع اعتراضی معلمان در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد
تجمع اعتراضی معلمان در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد

فدراسیون جهانی معلمان، موسوم به آموزش بین‌الملل، در بیانیه‌ای دستگیری «توجیه‌ناپذیر» فعالان تشکل‌های صنفی معلمان در ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط معلمان بازداشتی شد.

در این بیانیه که روز جمعه ۲۳ اردیبهشت صادر شد، آمده است: «سرکوب هدفمند علیه معلمانی که از دانش‌آموزان، جامعه و حقوق خود به عنوان فعالان اتحادیه‌های صنفی دفاع می‌کنند، باید متوقف شود.»

تشکیلات آموزش بین‌الملل (EI) تاکید کرده است: «ما همچنین خواستار توقف بازداشت و آزار و اذیت کسانی هستیم که به‌طور مسالمت‌آمیز از آزادی همکاران خود دفاع می‌کنند.»

این بیانیه می‌افزاید: «مسئولان حکومتی در ایران از سر استیصال و درماندگی می‌کوشند تا تظاهرات مسالمت‌آمیز اتحادیه‌های صنفی کارگری را که به دستمزدهای پایین معلمان، بودجه ناکافی آموزش و پرورش و بازداشت فعالان صنفی اعتراض دارند، متوقف کنند.»

آموزش بین‌الملل که مقر آن در بروکسل پایتخت بلژیک است، همچنین یادآور شده که «این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها نقض آزادی تشکل و حق تجمع و نیز نقض آزادی بیان است».

انتشار این بیانیه در اعلام همبستگی با معلمان ایران در شرایطی است که دست‌کم ۱۱ معلم و فعال صنفی معلمان در زندان‌های ایران در بازداشت به سر می‌برند.

این اتحادیه جهانی در بخش دیگری از بیانیه خود علاوه‌ بر ذکر اسامی معلمان و فعالان صنفی زندانی در ایران،‌ از شرایط حبس اسماعیل عبدی و آزار و اذیت همسر و فرزندان این معلم زندانی توسط نیروهای امنیتی ابراز نگرانی کرده است.

در روزهای اخیر به‌ویژه در پی برگزاری تازه‌ترین دور اعتراضات سراسری معلمان در روزهای ۱۱ و ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال، موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت معلمان و فعالان صنفی فرهنگیان در نقاط مختلف ایران آغاز شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی، معلمان بازداشت‌شده «طی روزهای گذشته، تحت بازجویی‌های شدید برای القای اتهامات غیر صنفی قرار گرفته‌اند».

بر اساس این گزارش، فعالان صنفی نام‌برده تاکنون در مقابل «پرونده‌سازی‌های واهی» از «مواضع صنفی خود محکم دفاع کرده‌اند».

وزیر آموزش و پرورش ایران روز ۱۵ اردیبهشت تلویحا تجمعات اعتراضی معلمان را «غیرقانونی» خوانده و شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها را به «اخراج» تهدید کرده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه از دستگیری دو تبعه یک کشور «اروپایی» در ایران به اتهام تلاش برای ایجاد «آشوب» خبر داد و ادعا کرد که آنها با شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ارتباط بوده‌اند.

معلمان ایران در این سال‌ها بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و بی‌توجهی حکومت به خواسته‌های خود تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و نظام‌مند» فعالان صنفی، به‌ویژه از محورهای اصلی اعتراضات معلمان در یک سال گذشته بوده است.

با استفاده از وب‌سایت آموزش بین‌الملل، توییتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG