لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

نبرد استارتاپ‌ها در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری ایران


«الکامپ» بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری و تکنولوژی در ایران است که امسال در پایان تیر ماه برگزار‌‌ شد.
«الکامپ» بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری و تکنولوژی در ایران است که امسال در پایان تیر ماه برگزار‌‌ شد.

امسال در نمایشگاه «الکامپ» که بزرگترین نمایشگاه تکنولوژی ایران است بر خلاف تصور، استارتاپ‌های زیادی حضور داشتند.

«الکامپ» بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری و تکنولوژی در ایران است که امسال در پایان تیر ماه برگزار‌‌ شد و شاهد رقابت بیش از ۵۰۰ شرکت استارتاپی بود؛ شرکت‌هایی که سعی دارند در بازارهای تازه در ایران خودنمایی کنند.

در میان استارتاپ‌ها در چند سال گذشته، آنجایی که رقبای خارجی حضور کمرنگی دارند شرکت‌های تازه تاسیس تکنولوژی توانسته‌اند موفق باشند. نمونه بارز در این بخش ظهور تاکسی‌های اینترنتی درایران در غیاب رقبای قدرتمندی مانند اوبر است. اما در جایی که رقبای خارجی حضور دارند یا کاربران نسبت به اپلیکیشن‌های ایرانی اعتماد ندارند، عملا چندان استارتاپ‌های داخلی موفق نبوده‌اند. می‌توان در این زمینه به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اشاره کرد که با وجود فیلترینگ گسترده و حمایت‌های مختلف از آن‌ها، مردم همچنان به سمت محصولات خارجی سوق پیدا کرده‌اند.

در یک سال اخیر تحریم‌ها هم شرایط را تغییر داده است. این تحریم‌ها مانند تیغ دولبه عمل می‌کنند. از یک سو زمینه را برای حذف رقبای خارجی فراهم می‌کند و از طرف دیگر با به وجود آمدن بحران اقتصادی سبب می‌شوند بسیاری از شرکت‌های تازه تاسیس از بین بروند. البته همین بحران برای برخی کسب وکارهای تازه رونق ایجاد می‌کند به عنوان مثال با کاهش قدرت خرید مردم کسب کارهایی که در زمینه تعمیراتی فعال هستند رشد کرده‌اند.

با توجه به این عوامل، و با وجود تحریم‌ها، صدها شرکت تازه تاسیس تکنولوژی سعی دارند یا زنده بمانند یا از شرایط پیش آمده استفاده کنند.

یکی از زمینه‌های پرتقاضا، تعمیرات است. در این بخش استارتاپ‌های مختلفی در الکامپ حضور داشتند به عنوان نمونه یکی از آنها خدمات آنلاین تعمیر خودرو ارائه می‌کند این اپلیکیشن «کاربوی» نام دارد. این محصول خدمات شست‌وشو و تعمیرات خودرو را در محل به کاربرانش می‌دهد.

این شرکت مانند سرویس‌ تاکسی‌های آنلاین که راننده تاکسی در اختیار دارد، تعمیرکارانی را استخدام کرده است. این سیستم سعی می‌کند قیمت‌ها را نسبت به روش‌های سنتی کاهش دهد تا مشتریان را به سمت خود بکشاند.

از دیگر موارد در حال رشد در ایران ارزهای دیجیتال یا «رمزارز» است و برخی شرکت‌های نوظهور در حال فعالیت در این زمینه در ایران هستند.

«ارزجو» را می‌توان در این زمینه فعال دانست؛ سیستمی که کیف پول دیجیتال را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. استارتاپ ارزجو در زمینه ارز دیجتال فعالیت می‌کند و فعلا با بیت‌کوین شروع کرده است اما مدیران این شرکت می‌گویند به دنبال ارزهای دیجیتالی دیگری هم هستند.

البته این شرکت در الکامپ اعلام کرد همچنان با وجود تقاضای بالا با مشکلات قانونی در ایران برای ارزهای دیجیتال روبه‌رو است.

در زمینه خدمات درمانی هم استارتاپ‌های بسیاری در ایران فعال شده‌اند. یکی از این استارتاپ‌ها «آرمه» است که سعی می‌کند برای کاربران خود دندان‌پزشک با قیمت مناسب پیدا کند. این سیستم هم مانند باقی کسب و کارهای جدید، می‌تواند سیستم‌های سنتی بین بیمار و پزشک را تغییر دهد.

توسعه استارتاپ در زمینه‌های جدید دیگری هم نفوذ کرده است آرایشگاه زنان یکی از این موارد است. در این بخش استارتاپی به نام «ماه شی» سعی دارد خدمات آرایشگری و آرایشگاه‌های مختلف را به کاربران خود و خواست آنها نزدیک کند.

یکی دیگر از حوزه‌های جذاب برای استارتاپ‌ها در ایران نقشه‌های آنلاین است. پس از آنکه ویز در ایران فیلتر شد، اپلیکیشن جدیدی با نام «نشان» در ایران توسعه یافت و هم اکنون مدیران آن ادعا می‌کنند بیش از سه میلیون کاربر دارند. این اپلیکشین که ابتدا تنها برای خودرو بود قصد دارد خدمات خود را برای حمل‌ونقل عمومی در ایران هم گسترش دهد.

این چند نمونه تنها گوشه کوچکی از بازار رو به رشد اپلیکیشن‌های جدید در ایران است. این رقابت در زمینه‌های مختلف از پوشاک، خرید خانه، بازارهای آنلاین، آنتی ویروس‌ها، رایانش ابری، نشریات، سرگرمی و بسیاری از موارد دیگر در حال رشد است.

البته بسیاری از این شرکت‌ها پس از مدتی شکست می‌خورند و در نهایت تنها شمار کمی از آنها باقی می‌مانند و رشد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG