لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

نیروهای ویژه ارتش گینه از کودتا علیه رئیس‌جمهوری و سرنگونی وی خبر دادند


یک خودرو نظامی ارتش گینه در حال گشت‌زنی در خیابان‌های کوناکری
یک خودرو نظامی ارتش گینه در حال گشت‌زنی در خیابان‌های کوناکری

نیروهای ویژه ارتش گینه روز یکشنبه ۱۴ شهریور اعلام کردند که رئیس‌جمهوری کشور را برکنار کرده و ضمن انحلال دولت و تعلیق قانون اساسی، مرزهای هوایی و زمینی را بسته‌اند.

در حالی که سازمان ملل و نیجریه، به عنوان قدرت برتر در منطقه، این کودتا را محکوم کرده‌اند، مامادی دومبویا فرمانده نیروهای ویژه گفته است: «فقر و فساد فراگیر» موجب شد که نیروهای تحت امر او آلفا کونده، رئیس‌جمهوری، را از قدرت برکنار کنند.

دومبویا در حالی که پرچم گینه را روی دوش انداخته و هشت سرباز اطراف او را گرفته بودند، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما دولت را منحل و قانون اساسی را تعلیق کرده‌ایم. قرار است به اتفاق هم در قانون اساسی بازنگری کنیم».

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که صبح روز یکشنبه صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری در کوناکری، پایتخت گینه، شنیده شد و سپس درگیری‌هایی رخ داد.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، رئیس‌جمهوری را در یک اتاق نشان می‌داد که چند فرد مسلح او را محاصره کرده‌اند.

آلفا کونده که محل اقامت او مشخص نیست، اکتبر گذشته پس از تغییر قانون اساسی توانست برای بار سوم به مقام ریاست‌جمهوری برسد.

آن انتخابات موجب بروز اعتراض‌های خشونت‌آمیز از سوی مخالفان شد و در هفته‌های اخیر دولت به شدت مالیات‌ها را افزایش داد تا کسری بودجه را کاهش دهد. همچنین قیمت سوخت به میزان ۲۰ درصد بالا رفت که نارضایتی‌های زیادی را بوجود آورده است.

رویترز می‌گوید تا غروب روز یکشنبه هنوز مشخص نشد که آیا دومبویا کنترل کامل کشور را به‌دست گرفته است یا نه، زیرا وزارت دفاع بیانیه‌ای صادر کرد که در آن گفته می‌شود حمله به کاخ ریاست‌جمهوری دفع شده است.

اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که او «قبضه قدرت با زور» را قویا محکوم می‌کند و خواستار آزادی فوری کونده شد.

وزارت خارجه نیجریه هم اعلام کرد «کودتای آشکار» در گینه قواعد جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را نقض کرده است و خواستار اعاده قانون اساسی این کشور شد.

ویدئوهای پیشتر منتشر شده نشان می‌داد که خودروهای نظامی در حال گشت‌زنی در کوناکری هستند و یک منبع نظامی گفت تنها پلی که خاک اصلی را به منطقه کالوم، محل کاخ ریاست‌جمهوری و بسیاری از وزارتخانه‌های دولتی، متصل می‌کند بسته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ک.ر
XS
SM
MD
LG