لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

دادگاهی در آمریکا پاداش ۵۵ میلیارد دلاری شرکت تسلا به ایلان ماسک را لغو کرد


ایلان ماسک در حال حاضر مالک ۱۳ درصد از سهام شرکت تسلا است
ایلان ماسک در حال حاضر مالک ۱۳ درصد از سهام شرکت تسلا است

قاضی دادگاهی در ایالت دلور آمریکا روز ۱۰ بهمن حکم داد که ایلان ماسک حق ندارد بسته پاداش بی‌سابقه‌ای را که در مجموع بیش از ۵۵ میلیارد دلار است و توسط هیئت مدیره شرکت تسلا تصویب شده است، دریافت کند.

حکم کاتالين مک کورميک، قاضی دادگاه ایالت دلور، نتیجه شکایت یک سهامدار شرکت تسلا علیه ایلان ماسک و هیئت مدیره اين شرکت است که پنج سال پیش به مراجع قضایی ارائه شد.

در این شکایت، آقای ماسک و هیئت مدیره تسلا به تخطی از وظایف خود که تولید خودروهای برقی و صفحات خورشیدی است متهم شده‌اند که موجب به هدر رفتن دارایی‌های شرکت و ثروت اندوزی ایلان ماسک شده است.

وکلای شاکی استدلال کردند که این بسته پاداش ۵۵ میلیارد دلاری باید لغو شود چون از سوی ایلان ماسک تحمیل شده و محصول توافق اعضای هیئت مدیره‌ای است که از او مستقل نبودند.

آن‌ها در عین حال می‌گویند این پاداش توسط سهامدارانی تصویب شده که در مورد این تصمیم اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای دریافت کرده‌اند.

در مقابل، وکلای ایلان ماسک و شرکت تسلا استدلال کرده بودند که طرح پرداخت این پاداش به شکل عادلانه و منصفانه توسط اعضای یک کمیته مستقل تصویب شده که مبنای آن افزایش چشمگیر و بی‌سابقه سودآوری شرکت بوده است و سهامداران تسلا نیز با رای خود که طبق قوانین ایالت دلور الزامی نیست آن را تایید کردند.

آن‌ها در عین حال تاکید کردند که ایلان ماسک مالک کمتر از یک سوم از سهام تسلا است و در نتیجه قدرت کنترل تصمیم‌گیری‌های شرکت را ندارد.

ایلان ماسک در واکنش به حکم دادگاه در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «هرگز شرکت خود را در ایالت دلور ثبت نکنید. اگر ترجیح می‌دهید که سهامداران تصمیم‌گیری کنند شرکت خود را در ایالت‌های نوادا و تگزاس ثبت کنید.»

آقای ماسک که تا این لحظه ثروتمندترین فرد در جهان است چندی پیش هیئت مدیره تسلا را به چالش کشید که ۲۵ درصد از سهام این شرکت را به عنوان پاداش او بدهند.

او در توضیح پیشنهادش گفت که با مالکیت ۲۵ درصد از سهام تسلا او قادر نخواهد بود این شرکت را کنترل کند ولی می‌تواند نفوذ بیشتری داشته باشد.

آقای ماسک در حال حاضر مالک ۱۳ درصد از سهام شرکت تسلا است.

ایلان ماسک در یکی از جلسات دادرسی این شکایت در نوامبر ۲۰۲۲ تحمیل شروط این پاداش بزرگ و یا حضور در جلسات هیئت مدیره و کمیته ویژه بررسی این طرح را تکذیب کرد.

اما قاضی دادگاه ایالت دلور در حکم خود تصریح کرد که چون ایلان ماسک سهامدار بانفوذی است، تعیین رقم پاداش برای او می‌تواند مصداق تضاد منافع باشد و در نتیجه تصمیم‌گیری در این زمینه باید بر مبنای استانداردهای دقیق‌تری صورت بگیرد.

کاتالين مک کورميک، قاضی دادگاه، در حکم مفصل و ۲۰۰ صفحه‌ای خود نوشت: «روند تصمیم‌گیری در مورد این پاداش به شدت ناقض و معیوب بوده است. آقای ماسک با افرادی که از سوی تسلا برای تصمیم‌گیری در این زمینه انتخاب شده بودند ارتباط بسیاری نزدیکی داشت.»

قاضی به طور مشخص به روابط تجاری و شخصی بسیار نزدیک آقای ماسک با رئیس و برخی از اعضای کمیته تصمیم‌گیری در مورد این پاداش اشاره کرده است.

علاوه بر این، او خاطرنشان کرد که یکی از حقوقدانان عضو این کمیته وکیل آقای ماسک در یکی از پرونده‌های طلاق او بوده است.

قاضی دادگاه ایالت دلور در حکم خود تصریح کرد که تنها راه تصحیح این وضعیت، لغو پاداش ایلان ماسک است.

کاتالين مک کورميک در بخش دیگری از حکم خود افزوده است: «تحلیل نهایی این شکایت نشان می‌دهد که ایلان ماسک با راه‌اندازی روندی مبتنی بر منافع خود، سرعت و نحوه تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را به شکلی که ترجیح می‌داده کنترل کرده است. این روند به تعیین یک رقم ناعادلانه منجر شده و لغو آن به معنای پذیرش شکایت برای تجدیدنظر در این تصمیم است.»

کارشناسان حقوقی بازار مالی آمریکا این حکم قاضی دادگاه در ایالت دلور را «بسیار مهم» و «بی‌سابقه» می‌دانند.

در بسیاری از موارد گذشته، شکایات یک یا چند سهامدار از مدیران شرکت‌های بزرگ فقط جنحال حقوقی تلقی می‌شد ولی در این مورد پیگیری شکایت یک سهامدار از تصمیم‌گیران اصلی در شرکت تسلا به صدور یک حکم قضایی مهم منجر شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG