لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

ایلان ماسک می‌گوید خواستار معافیت از تحریم‌های ایران برای اینترنت استارلینک خواهد شد


ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، اعلام کرد که به دنبال معافیت از تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران است.

آقای ماسک روز دوشنبه در پاسخ به یکی از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی توییتر مبنی بر امکان ارائه خدمات اینترنت استارلینک به مردم ایران نوشت: «استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌های ایران خواهد شد.»

توییت ایلان ماسک در بحبوحه اعتراضات مردم ایران به حجاب اجباری منتشر شده است آن هم در حالی که گزارش‌ها حاکی از اختلال و قطعی اینترنت در برخی شهرها و مناطق ایران است. ایلان ماسک می‌گوید که «استارلینک اکنون در همه کشورها فعال است از جمله در جنوبگان».

تجربه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را پیش از این مردم اوکراین نیز در شرایطی که حملات روسیه اختلالات شدیدی را در اینترنت به وجود آورده بود، داشته‌اند.

حکومت ایران از اختلال در اینترنت و قطعی آن به عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراضات استفاده می‌کند و از جمله در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ برای چندین روز اینترنت را در سراسر کشور قطع کرد.

روز دوشنبه در میانه اعتراضات تازه مردم شهرهای مختلف ایران گزارش‌هایی نیز از اختلال دوباره در اینترنت برخی مناطق منتشر شد.

وبسایت نت‌بلاکز که اختلال اینترنت در سراسر جهان را رصد می‌کند، گزارش داد ارتباط اینترنتی در شهر سنندج، مرکز استان کردستان، از ساعت چهار عصر روز دوشنبه تقریبا قطع شده است. این وبسایت، قطع اینترنت در سنندج را ناشی از گسترش اعتراضات به مرگ مهسا امینی در زمان دستگیری توسط پلیس گشت ارشاد دانسته است.

همچنین گزارش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که اینترنت تلفن همراه اول در مرکز تهران قطع شده است.

پیش از این ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در اردیبهشت ماه امسال گفته بود که واشینگتن از حقوق مردم ایران برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان «به صورت آنلاین و آفلاین بدون ترس از خشونت و انتقام» حمایت می‌کند.

همان زمان تحلیل‌گران این سخن را به نشانه چراغ سبزی به اسپیس‌ایکس برای ارائه خدمات اینترنت استارلینک به ایران تلقی کردند.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG