لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

پایان نظرسنجی ايلان ماسک؛ اکثر کاربران توئیتر خواستار استعفای او شدند


از زمان خرید شرکت توئیتر توسط ایلان ماسک و به عهده گرفتن ریاست این شرکت، تغییرات سریع در سیاست‌های این شبکه اجتماعی آشفتگی فراوانی ایجاد کرده است
از زمان خرید شرکت توئیتر توسط ایلان ماسک و به عهده گرفتن ریاست این شرکت، تغییرات سریع در سیاست‌های این شبکه اجتماعی آشفتگی فراوانی ایجاد کرده است

در پایان نظرسنجی از کاربران توئیتر که نتایج آن روز دوشنبه ۲۸ آذر مشخص شد، میلیون‌ها نفر از کاربران این شبکه اجتماعی از ایلان ماسک خواستند از ریاست توئیتر کناره‌گیری کند.

آقای ماسک و شرکت توئیتر هنوز به این نتایج واکنش نشان نداده‌اند و مشخص نیست که در صورت کناره‌گیری آقای ماسک چه کسی ریاست این شرکت را برعهده خواهد گرفت.

از زمان خرید شرکت توئیتر توسط ایلان ماسک و به عهده گرفتن ریاست این شرکت تغییرات سریع در سیاست‌های این شبکه اجتماعی که برخی از آن‌ها بعدا لغو و یا تصحیح شد، آشفتگی فراوانی ایجاد کرده و بسیاری از کاربران از این تصمیم‌ها ناراضی هستند.

ایلان ماسک که برای تماشای فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به قطر رفته بود، پس از پایان مراسم اختتامیه این رقابت‌ها انجام نظرسنجی را غروب یکشنبه اعلام کرد.

این نظرسنجی ۱۲ ساعته بود و احتمالا آقای ماسک هنگام مشخص شدن نتایج آن در سفر بازگشت به آمریکا بوده است.

ایلان ماسک از شروع دوران زمامداری خود در توئیتر چندین نظرسنجی غیرعلمی در بین کاربران این شبکه اجتماعی از جمله در مورد پذیرش مجدد چندین روزنامه‌نگار که حساب‌های کاربری آن‌ها تعلیق شده بود انجام داده است.

نتایج نظرسنجی روز دوشنبه عدم اعتماد و سردگمی در مورد فعالیت توئیتر از زمان خرید آن توسط ایلان ماسک در ماه اکتبر امسال به قیمت ۴۴ میلیارد دلار را افزایش خواهد داد.

برخی از کارشناسان رسانه‌ها می‌گویند روش برگزاری نظرسنجی ممکن است در عمل سرنوشت توئیتر را به نظر کاربران بسپرد و نباید فراموش کرد که بسیاری از کاربرانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند همان افرادی هستند که در گذشته به‌دلیل نشر مضامین نژادپرستانه، زیان‌بار و یا نشر اطلاعات غلط و گمراه‌کننده حساب کاربری آن‌ها مسدود شده بود و به دستور ایلان ماسک مجددا در توئیتر پذیرفته شدند.

اقدامات شتابزده آقای ماسک از زمانی که سکان توئیتر را به دست گرفت موجب نگرانی شرکت‌های بزرگ تجاری نيز شده است که آگهی تجاری آن‌ها منبع اصلی درآمد توئیتر هستند.

آقای ماسک در دو ماه گذشته تعداد قابل توجهی از کارمندان توئیتر را اخراج کرد ولی بعد مجبور شد بخشی از آن‌ها را دوباره استخدام کند.

او شورای مشاوران مسئول نظارت بر مضامین وايمنی توئيتر را منحل و مقررات مربوط به جلوگیری از نشر اطلاعات غلط و غیرعلمی در مورد بیماری کووید-۱۹ را نیز لغو کرد.

به نظر می‌رسد که به‌دلیل تقابل و کشمکش‌های مکرر آقای ماسک با تعداد زیادی از کاربران توئیتر، او روز یکشنبه انجام نظرسنجی را اعلام کرد. او در این پیام پذیرفت که در مورد ممنوع کردن ذکر نام سایر شبکه‌های اجتماعی در توئیتر اشتباه کرده است.

در پایان این نظرسنجی غیرعلمی و ۱۲ ساعته مشخص شد که بیش از ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان خواهان کناره‌گیری او و در حدود ۴۲ درصد خواهان باقی ماندن وی در مقام مدیرعامل توئیتر هستند.

شاید در میان تمامی تغییرات و آشفتگی‌هایی که آقای ماسک در طول دو ماه گذشته ایجاد کرده است، ممنوع کردن ذکر نام سایر شبکه‌های اجتماعی و دادن لینک به آن‌ها در پیامک‌های کاربران جنجالی‌ترین مورد بود و با شدیدترین واکنش کاربران مواجه شد که آقای ماسک را مجبور کرد این نظرسنجی را انجام دهد.

این ممنوعیت شامل شبکه‌های اجتماعی فراگیر نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی جدید و کوچکترین نظیر «ماستادون»، «تریبل» و «پست» و شبکه اجتماعی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، می‌شود.

گروه کثیری از کاربران توئیتر پس از شروع زمامداری آقای ماسک به این شبکه‌های اجتماعی مهاجرت کرده و آدرس خود در آن‌ها را در پیام‌های توئیتر منتشر کرده‌اند.

توئیتر توضیح نداده است که چرا برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی نظیر «پارلر»، «تیک تاک» و «لینکدین» شامل این ممنوعیت نمی‌شوند.

کارشناسان رسانه‌ها معتقدند که جنجالی‌ترین اقدام ایلان ماسک که با شعار «دفاع از آزادی بیان»، توئیتر را خریداری کرد محدود کردن آزادی بیان از جمله تعلیق حساب کاربری چندین روزنامه‌نگار بوده است.

آقای ماسک مدعی است دلیل تعلیق حساب روزنامه‌نگاران ردگیری مسیر پرواز هواپیماهای خصوصی او در شرایطی بوده که فرزندانش با این هواپیما سفر می‌کردند و آن را خطر امنیتی توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG