لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی: خالی شدن کشور از پزشکان، جدی است


رئیس نظام‌پزشکی هشدار داد که خالی شدن کشور از حضور پزشکان را باید جدی گرفت
رئیس نظام‌پزشکی هشدار داد که خالی شدن کشور از حضور پزشکان را باید جدی گرفت

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ضمن هشدار در مورد «مهاجرت شغلی و مهاجرت به خارج از کشور» از سوی جامعهٔ پزشکی، «خالی شدن کشور از پزشک» را بحرانی «جدی» خواند و در مورد آیندهٔ حوزه سلامت ایران هشدار داد.

محمد رئیس‌زاده که در اختتامیه کنگرهٔ سالیانه جراحان عمومی سخن می‌گفت با تأیید مهاجرت گسترده پزشکان به خارج از ایران گفت که آمار «مهاجرت شغلی» پزشکان حتی بیشتر از «مهاجرت به خارج از کشور» است.

او تصریح کرد پزشکان از حرفه‌ای که برای آن تربیت شده‌اند دست می‌کشند تا در «خارج از حوزهٔ پزشکی» یا در بخشی دیگر از این حوزه فعالیت کنند.

آقای رئیس‌زاده افزود: «بعضی‌ها شوخی شوخی با جامعه پزشکی کشتی می‌گیرند ولی جدی جدی کشور از حضور پزشکان خالی می‌شود.»

کنگرۀ سالیانه جراحان عمومی از ۱۸ مرداد امسال در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد و روز ۲۰ مرداد با ۹ سخنرانی از جمله اظهارات محمد رئیس‌زاده به کار خود پایان داد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اوایل خرداد گذشته از دریافت گواهی لازم برای مهاجرت کاری توسط حدود ۱۰ هزار متخصص و فوق تخصص دیگر ایرانی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت که کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

او دلیل مهاجرت پزشکان را عدم رضایت از دریافتی‌ها در این زمینه دانست و افزود: «بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشورهای حوزهٔ خلیج فارس حتی فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم نمی‌کنند و به کشورهایی مثل عمان و امارات مهاجرت می‌کنند.»

رئیس سازمان نظام پزشکی در سخنان اخیر خود تأکید کرد: «متأسفانه برخی تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و کم‌کاری‌ها باعث می‌شود پزشکی ما از آن نقطه اوج، بالندگی و پویایی خود دور شود.»

او در ادامه گفت که با ارائهٔ «مستندات، دلایل و آمارها، به صورت مستقیم و شفاف و صریح» به مسئولان و مدیران ارشد کشور در مورد مسائل پزشکان «به کرات متذکر شده‌ایم».

آقای رئیس‌زاده همچنین با بیان اینکه «شرایط کشور و وضعیت اقتصادی، شرایط خاصی است» افزود: «در بخش‌هایی از جامعه و حاکمیت هم نوع نگاه خاصی به جامعه پزشکی وجود دارد ... و این کار را مشکل می‌کند.»‌

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور یادآور شد: «نمی‌شود موضوع تعرفه و معیشت جامعه پزشکان و اقتصاد سلامت را نادیده بگیریم و بعد توقع داشته باشیم که هیچ مشکلی در حوزه سلامت نداشته باشیم.»

اشارهٔ او به «تعرفه های خدمات پزشکی» و «ویزیت خصوصی» مصوب هیئت وزیران در انتهای فروردین ۱۴۰۲ است که بسیاری از پزشکان و فعالان حوزه سلامت آن را ناکافی و پایین می‌دانند.

در همین زمینه ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران، ۲۴ اردیبهشت در مورد کاهش جراحان در آینده هشدار و خبر داده بود که «استقبال از تمام رشته‌های پایه در کنکور کاهش یافته است و امروز در بسیاری رشته‌های تخصصی مثل جراحی کودکان یا جراحی قلب حتی یک داوطلب هم نداریم».

آقای فاضل با اشاره به شدت گرفتن این روند در سال‌های گذشته گفته بود: «با ادامه چنین شرایطی، ۱۰ یا ۲۰ سال بعد، در بسیاری رشته‌ها دیگر متخصصی در کشور نداریم.»

مهاجرت کادر درمان تنها به پزشکان محدود نمی‌شود، بلکه در سال‌های گذشته آمارهای تأمل‌برانگیزی درباره مهاجرت ماماها و پرستاران نیز منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری سازمان نظام پزشکی، رسانه‌های ایران و رادیوفردا؛ پ.م/ آ.ت.
XS
SM
MD
LG