لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

سفر مکرون با هیئت بزرگ تجاری به چین؛ امیدواری به توقف جنگ اوکراین


در میانه شدت‌گرفتن دوباره جنگ اوکراین، رئیس‌جمهور فرانسه به همراه رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا راهی چین شدند.

اورسولا فون‌ دِر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین برای سفری سه‌روزه وارد چین شدند.

خانم فون‌ دِر لاین هدف از این سفر را تشویق چین به استفاده از روابط نزدیک خود با روسیه برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین عنوان کرده است.

هم‌زمان کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، پیش از سفر خبر داد و اعلام کرد رهبران دو کشور اظهار امیدواری و تمایل کرده‌اند که مشارکت چین باعث توقف تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و استقرار صلح در منطقه شود.

سفر مکرون همراه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به چین در حالی انجام می‌شود که طی هفته‌های گذشته، ارتش روسیه دست به تهاجم گسترده به منطقه باخموت در شرق اوکراین زده و گروه نظامی «واگنر» روسیه مدعی اشغال این شهر شده است.

دولت اوکراین خبر سقوط باخموت را تأیید نکرده، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، روز گذشته هشدار داد که وضعیت جنگ در شهرهای آودیئیفکا و مارئینکا در شرق کشور نیز بحرانی است.

همچنین سفر رهبران اروپایی به چین حدود دو هفته بعد از سفر شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، به روسیه انجام می‌شود.

چین قبلاً طرحی برای پایان جنگ اوکراین پیشنهاد داده بود، اما این طرح با تردید غرب مواجه شده بود و جو بایدن هم اعلام کرده بود تنها روسیه از طرح پیشنهادی چین سود می‌برد.

انتظارها برای نقش‌آفرینی چین در جنگ اوکراین حدود یک ماه بعد از میانجی‌گری این کشور میان ایران و عربستان بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک دو کشور بالا گرفته و وزرای خارجه دو کشور نیز قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری در پکن دیدار کنند.

انتظار اقتصادی مکرون

البته سفر آقای مکرون به چین تنها منحصر به موضوع جنگ اوکراین نیست. او با هیئتی عالی‌رتبه و ۵۰ نمایندهٔ ارشد شرکت‌ها و تجار فرانسوی به چین سفر کرده و گسترش روابط اقتصادی هدف اصلی سفر اوست.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور در سال گذشته میلادی بیش از ۴۵ میلیارد دلار صادرات و به همین میزان نیز واردات از فرانسه داشته است. در مجموع، تجارت دوجانبهٔ این کشورها ۴.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.

آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نیز نشان می‌دهد در حالی که صادرات اعضای این اتحادیه به چین از ۱۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۲۳۰ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسیده، اما صادرات چین به ۲۷ عضو این اتحادیه با شتاب بیشتری رشد کرده و از ۲۵۰ میلیارد یورو به ۶۲۶ میلیارد یورو اوج گرفته که بخش اعظم این افزایش طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است.

به این ترتیب، تراز تجاری اتحادیه اروپا با چین در سال گذشته منفی ۳۹۷ میلیارد دلار بود، درحالی‌که در سال ۲۰۱۲ منفی ۱۱۸ میلیارد دلار بوده است.

این موضوع در سخنان اخیر خانم فون‌ دِر لاین نیز بازتاب یافت و اعلام کرد چین در نظر دارد وابستگی خود به جهان را کاهش و وابستگی جهان به خود را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG