لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

نجات ده‌ها پناهجوی ایرانی، عراقی و افغان در کانال مانش در روز کریسمس


عکس آرشیوی سه پناهجو را سوار بر یک کایاک در اوت سال جاری در کانال مانش نشان می‌دهد
عکس آرشیوی سه پناهجو را سوار بر یک کایاک در اوت سال جاری در کانال مانش نشان می‌دهد

مقام‌های بریتانیایی و فرانسوی می‌گویند شماری در حدود ۴۰ مهاجر و پناهجوی ایرانی، عراقی و افغان، را در روز کریسمس، چهارم دی‌ماه، در حالی‌که در آب‌های بین دو کشور در کانال مانش سرگردان بودند، نجات داده‌اند.

این بار نخست نیست که گزارشی از تلاش پناهجویان برای گذشتن از کانال مانش سوار بر قایق‌های کوچک منتشر می‌شود، اما خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید شمار این افراد به‌طور مشخصی افزایش پیدا کرده‌است.

مقام‌های دریایی فرانسه در شمال این کشور در بیانیه‌ای گفته‌اند که امدادگران یک قایق بادی که موتورش از کار افتاده بود را در ساحل کاله (شمال فرانسه) رصد کرده‌اند. سپس یک هلیکوپتر پلیس که در منطقه بوده یک کشتی یدک‌کش را رهسپار کمک به افرادی که در قایق بودند کرده‌است.

هشت پناهجو، از جمله دو کودک در این قایق بودند که به مقام‌های بریتانیایی تحویل داده شده‌اند. این بیانیه جزئیاتی در مورد ملیت این افراد را در بر نگرفته‌است.

وزارت کشور بریتانیا از سوی دیگر گفته است مرزبانان در روز کریسمس پنج بار به آب‌های کانال مانش اعزام شده‌اند و مجموعا ۴۰ پناهجو از ایران، افغانستان و عراق را از دریا خارج کرده‌اند.

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید کمک‌های پزشکی در اختیار تمامی این افراد گذاشته شد و برای انجام مصاحبه به سازمان‌ها و نهادهای مربوط فرستاده شدند.

وزارت کشور بریتانیا مسئول امور مربوط به مهاجران است.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلی از مهاجران و پناهجویانی که به کانال مانش می‌زنند تا خود را به بریتانیا برسانند، منتشر شده‌است. خیلی از آن‌ها نیز شهروند ایران هستند.

از جمله اواخر آبان ماه گزارش شده بود که ۱۷ ایرانی مهاجر -از جمله سه کودک- پس از سرقت یک قایق ماهیگیری فرانسوی، با عبور از کانال مانش خود را به سواحل بریتانیا رساندند. این افراد در نهایت توسط نیروهای گارد ساحلی بریتانیا متوقف شدند.

اوایل خرداد ماه پنج مهاجر ایرانی که سعی داشتند سوار بر یک قایق بادی خود را به خاک بریتانیا برسانند، در آب‌های سواحل شمال فرانسه توسط یک گروه نجات غریق فرانسوی نجات یافتند.

دوم آذر ماه پلیس فرانسه طی دو عملیات شبانه ۱۸ نفر که قصد عبور از کانال مانش را داشتند نجات داده بود و یک مقام فرانسوی نیز در مورد افزایش مهاجرت غیرقانونی از راه دریا به بریتانیا هشدار داده بود.

کانال مانش در شمال فرانسه و جنوب انگلستان (نیمه جنوبی جزیره بریتانیا)، بخشی از اقیانوس اطلس است که این اقیانوس را به دریای شمال پیوند می‌دهد.

اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG