لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

غرق شدن اعضای یک خانواده پناهجوی ایرانی، از جمله سه کودک، در کانال مانش


عکسی که وب‌سایت هه‌نگاو از پناهجویان ایرانی غرق‌شده منتشر کرده است
عکسی که وب‌سایت هه‌نگاو از پناهجویان ایرانی غرق‌شده منتشر کرده است

در جریان واژگونی یک قایق حامل ۲۷ پناهجو در کانال مانش دست‌کم پنج ایرانی از یک خانواده از جمله سه کودک جان خود را از دست دادند.

وب‌سایت سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده است که در این حادثه، پنج عضو یک خانوادە اهل روستای گلینە از توابع سردشت جان‌شان را از دست دادەاند که در میان آن‌ها آنیتا ایران‌نژاد ۹ ساله و آرمین ایران‌نژاد ۶ ساله بوده‌اند.

مقامات فرانسوی از کشف اجساد چهار عضو این خانواده خبر داده‌اند، اما جسد آرتین ایران‌نژاد ۱۵ ماهه هنوز کشف نشده است.

به گزارش رسانه‌های محلی در فرانسه، پس از آن یک کشتی بامداد سه‌شنبه ۶ آبان واژگون شدن این قایق را گزارش داد، مقام‌های فرانسوی در ساحل شهر دانکرک عملیات نجات این پناهجویان را آغاز کردند و تعدادی را نجات داده و به بیمارستان منتقل کردند.

روزنامه محلی «وایکس د نورد» هم نوشت است در این حادثه یک مرد غرق شد. ولی یک زن و کودک شش ساله از آب بیرون کشیده شدند اما به علت ایست قلبی جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش اولیه، کودک ۹ ساله نیز در وضعیتی وخیم به بیمارستان منتقل می‌شود، اما در بیمارستان جان می سپارد.

یک روزنامه محلی دیگر نوشته است ۱۵ نفر از این قایق نجات داده شدند که ایرانی و عراقی هستند. در گزارش اولیه نیز نجات‌یافتگان گفته بودند یک نوزاد (آرتین ۱۵ماهه) نیز در این حادثه غرق شده است.

برخی مقامات فرانسوی گفته‌اند تعداد دقیق سرنشینان این قایق مشخص نیست، اما احتمال می‌رود در حدود ۲۰ نفر در آن حضور داشته‌اند. با این حال گزارش‌های بعدی از احتمال وحجود ۲۷ پناهجو در این قایق خبر داده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان بر ضرورت مقابله با باندهای قاچاق که زمینه چنین سفر خطرناکی را فراهم می‌کنند٬ تأکید کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا نیز در توئیتر با تأیید این خبر نوشت: «علی‌رغم همه هشدارها، قاچاقچیان همچنان جان مهاجران را در این بخش از جهان در معرض خطر بزرگ قرار می‌دهند.»

گزارش‌ها حاکی است که فقط در سال ۲۰۱۹، دو هزار و ۳۵۸ نفر در کانال مانش نجات داده شده‌ و به سواحل بریتانیا و فرانسه منتقل شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید سالانه هزاران مهاجر از خاورمیانه و آفریقا می‌کوشند خود را به سواحل بریتانیا برسانند.

شهر ساحلی کاله کوتاه‌ترین مسیر آبی میان فرانسه و بریتانیا را دارد و از زمان برچیده شدن اردوگاه موسوم به «جنگل» در این شهر، بسیاری از پناهجویان ساکن کاله، بر تلاش خود برای رسیدن به خاک بریتانیا افزوده‌اند.

XS
SM
MD
LG