لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

مورا توقف اجرای حکم جلالی را خواستار شد؛ «گرفتاری» در فرودگاه فرانکفورت


انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا
انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا

انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در پایان سفر به تهران روز جمعه خبر داد که از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنند.

آقای مورا در توییتی که صبح جمعه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر کرد همچنین نوشت که از مقامات ایران خواسته است که آقای جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی سوئدی، را «بر اساس بشردوستی» آزاد کنند.

هماهنگ‌کننده مذاکرات وین از طرف اتحادیه اروپا که به‌ تازگی به ایران سفر کرده بود، روز جمعه همچنین در توییتر از اتفاقی نوشت که در مسیر بازگشت در فرودگاه فرانکفورت در آلمان برایش افتاده است.

به نوشته انریکه مورا، او در حالی که در مسیر پرواز به بروکسل از طریق آلمان بوده است، توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون هیچ توضیحی بازداشت شده است.

گرفتاری موقت آقای مورا در حالی رخ داده که او در یک ماموریت رسمی «با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی» بود.

سرپرست و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین از طرف اتحادیه اروپا نیم ساعت پس از اعلام خبر بازداشت خود در توییت دیگری اعلام کرد که به همراه همکارانش، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس سرویس اقدامات خارجی اروپایی ایران (EEAS) آزاد شده‌اند.

او در ادامه نوشت که در زمان این بازداشت موقتی، او و همکارانش جدا از هم نگهداری شده‌اند و عدم پاسخ‌گویی پلیس آلمان در مورد دلایل این اتفاق برای یک دیپلمات ارشد «نقض کنوانسیون وین» است.

اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش رادیوفردا درباره معطل شدن مقامات اروپایی در فرودگاه تنها به این نکته اکتفا کرد که «مسئله به‌سرعت حل شده» و این اتحادیه «با مقامات آلمان [در این زمینه] در ارتباط است».

اما انریکه مورا ضمن توقف خود در فرودگاه در توییتی نوشت که در ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی ایران بر لزوم توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی، تاکید کرده و خواستار آزادی او به دلایل «بشردوستانه» شده است.

سفر این دیپلمات اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، انجام شد و انریکه مورا تا پنج‌شنبه شب در تهران حضور داشت تا شاید راهی برای گشودن بن‌بست احیای برجام بیابد.

با این حال هنوز در مورد جزئیات این مذاکرات که به عنوان هدف اصلی انریکه مورا اعلام شده بود نه خود او حرفی زده است و نه طرف‌های ایرانی تاکنون در این باره اظهارنظری کرده‌اند.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها هدف آقای مورا از سفر اخیر خود به ایران متقاعد کردن جمهوری اسلامی برای امضای متن نهایی توافق مذاکرات احیای برجام بدون حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و حل‌ و فصل این مسئله در زمانی دیگر بود.

حذف نام سپاه پاسداران از این فهرست به یکی از مهم‌ترین اختلافات باقی‌مانده میان تهران و واشینگتن در مذاکرات برجام تبدیل شده و سرنوشت توافق هسته‌ای را مبهم کرده است.

XS
SM
MD
LG