لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

حراست سالن ورزشی در مشهد از ورود مادران پسربچه‌های کاراته‌کا جلوگیری کرد


عکس مربوط به مسابقات کاراته کودکان و نوجوانان در کرمانشاه، سال ۹۵
عکس مربوط به مسابقات کاراته کودکان و نوجوانان در کرمانشاه، سال ۹۵

مسئول حراستِ یک سالن ورزشی در شهر مشهد روز جمعه، ۳۱ تیر، از ورود مادرانی که فرزندان کم‌سن‌شان قصد شرکت در یک مسابقه کاراته را داشتند، جلوگیری کرد.

بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مادران این پسربچه‌ها در مواجهه با ممانعت از ورود آن‌ها به سالن، به نماینده حراست می‌گویند که فرزندان آن‌ها کوچک هستند و «این مسابقه کُشتی نیست» که به دلیل نوع لباس ورزشکاران، مشکلی برای ورود آن‌ها وجود داشته باشد.

اما، در واکنش به این اعتراض‌ها، نماینده حراست به این مادران می‌گوید که این اقدام به دلیل یک «دستورالعمل کشوری» است که از سوی معاون وزیر ورزش به تمام سالن‌های ورزشی در سراسر کشور ابلاغ شده است.

به گزارش سایت جماران، این اتفاق روز جمعه، ۳۱ تیر، در سالن کارگران مشهد که قرار بود محل برگزاری مسابقات قهرمانی کیوکوشین خراسان رضوی باشد رخ داده است.

ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران به‌ویژه در شهرهای مذهبی پیش از این نیز سابقه دارد.

در آخرین اقدام تبعیض‌آمیز علیه زنان در ورزش ایران، مسئولان استادیوم فوتبال مشهد روز نهم فروردین از ورود زنانی جلوگیری کردند که از طریق وب‌سایت رسمی فدراسیون فوتبال اقدام به خرید بلیت کرده بودند. ماموران برای پراکنده کردن زنان که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بود، از اسپری فلفل استفاده کردند.

در واکنش به این اقدام دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش مقامات ایرانی برای اعمال ممنوعیت «تبعیض‌آمیز» و «ظالمانه» در مورد حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال و «تخلفات طولانی‌مدت» آن‌ها، از فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا خواست که با پیروی از دستورالعمل‌های جهانی در مورد رفع تبعیض، مجازات‌هایی را برای عدم پایبندی ایران به این اصول در نظر بگیرد.

در پی این اقدام که با موج گسترده‌ای از انتقادها در داخل و خارج از کشور همراه شد سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش، ۲۱ اردیبهشت از تدوین آیین‌نامه «ضوابط ورود قانونمند زنان به اماکن ورزشی» از سوی این وزارتخانه خبر داد.

آقای کلهر گفته بود که تعیین این ضوابط به صورت «کلی» است، اما برخی از این ضوابط با «تأکید و حساسیت بیشتر» در مورد سه شهر مذهبی مشهد، قم و ری مدنظر قرار خواهد گرفت تا «شاهد تسهیل ورود زنان به امکان ورزشی و ورزشگاه‌ها باشیم.»

معاون وزیر ورزش از «نصب صندلی‌های بسیار ویژه در حد وی‌آی‌پی و سی‌آی‌پی» برای زنان به‌عنوان یکی از طرح‌های تسهیل حضور زنان در ورزشگاه‌ها نام برده بود.

XS
SM
MD
LG