لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

تاکید اردوغان بر احیای روابط ترکیه و اسرائیل در دیدار با خاخام‌های یهودی


رئیس‌جمهوری ترکیه روابط کشورش با یهودیان را «قوی و پایدار» خواند.
رئیس‌جمهوری ترکیه روابط کشورش با یهودیان را «قوی و پایدار» خواند.

همزمان با تلاش‌های دولت ترکیه برای جلوگیری از سقوط ارزش لیر، رئیس‌جمهوری این کشور در دیداری بی‌سابقه با گروه بزرگی از خاخام‌های یهودی کشورهای مختلف، بر «اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل» و احیای آن تاکید کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه و اسرائیل، رجب طیب اردوغان شامگاه چهارشنبه اول دی در این دیدار گفت که مناسبات ترکیه و اسرائیل «به‌زودی» به حالت عادی بازخواهد گشت.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین روابط کشورش با یهودیان را «قوی و پایدار» خواند.

او گفت با ساخت کنیسه یهودیان در قبرس شمالی، که در حاکمیت ترکیه است، موافقت خواهد کرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل گروه یهودی «خباد» در قبرس شمالی فعالیت نیمه مخفی دارد.

به نوشته اسرائیل هیوم، آقای اردوغان همچنین قول داد که یهودستیزی جایی در ترکیه نداشته باشد و با یهودستیزی، مانند اسلام‌هراسی، مقابله شود. آقای اردوغان یادآور شد که ترکیه عضو کنوانسیون مقابله با انکار هالوکاست است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، میزبانی رجب طیب اردوغان از روحانیون یهودی کشورهای مختلف که ربای برل لازار، خاخام بزرگ یهودیان روسیه در صدر آن‌ها بود، شامل ضیافت شام بود و برای نخستین بار غذای کاشر در کاخ ریاست‌جمهوری آنکارا سرو شد.

آقای اردوغان به نشانه احترام به روحانیون یهودی شمعدان حنوکای یهودی را که به پاس روابط ترکیه و یهودیان به او هدیه شد، پذیرفت و نسبت به برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان ابراز امیدواری کرد.

حساسیت ایران به بهبود روابط ترکیه و اسرائیل
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00

خاخام‌هایی که برای دیدار با رجب طیب اردوغان دعوت شده بودند، از کشورهایی چون روسیه، گرجستان و ایران بودند.

ائتلاف خاخام‌ها در کشورهای اسلامی در آنکارا دفتر دارد که خاخام ایزاک هالِوا، روحانی یهودیان ترکیه، ریاست آن را به عهده دارد.

گروه خاخام‌های اسرائیلی به ریاست اسحاق یوسف، به‌دلیل این‌که دولت اسرائیل سفر شهروندان خود به ترکیه را از بیم شیوع سویه اومیکرون کرونا ممنوع کرده است، در این دیدار حضور نداشتند هر چند که از آن‌ها دعوت شده بود.

این دومین نشانه از آمادگی رجب طیب اردوغان برای بهبود مناسبات با اسرائیل، پس از ۱۲ سال تنش و بروز بحران‌های شدید در روابط دو کشور است.

آقای اردوغان اخیرا در تماس تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، بر بهبود مناسبات دو کشور تاکید کرد.

روابط ترکیه- اسرائیل به ویژه در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو به شدت تیره شد، با این حال دو کشور دفاتر نمایندگی سیاسی در پایتخت یکدیگر را باز گذاشته و مبادلات بازرگانی فیمابین نیز ادامه یافت.

در حالی که ترکیه حامی بزرگ جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر با ارمنستان بر سر بازپس‌گیری مناطقی از قره‌باغ علیا بود و آذربایجان به صراحت از کاربرد «موثر» جنگ‌افزارهای اسرائیلی در آن جنگ «تقدیر کرد»، به نظر می‌رسد که ترکیه و اسرائیل وارد مسیر تنش‌زدایی در روابط فیمابین شده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه و اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG