لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

اردوغان: ترکیه به خرید نفت و گاز از ایران ادامه می‌دهد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه جمعه پنجم مهرماه گفته است به رغم تحریم‌های آمریکا، ترکیه قادر نیست خرید نفت و گاز از ایران را متوقف کند.

به گزارش رویترز؛ رجب طیب اردوغان به هنگام بازگشت از هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت، ترکیه به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

آقای اردوغان در ادامه تاکید کرده است، ترکیه نگران تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل انجام معاملات تجاری با ایران نیست.

رئیس جمهوری ترکیه گفت، آنکارا تمایلی به قطع همکاری با تهران ندارد.

دولت آمریکا اردیبهشت پارسال با خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. آمریکا در آغاز اعمال تحریم‌های نفتی به شماری از خریداران نفت و گاز ایران از جمله ترکیه معافیت داد. اما معافیت‌های آمریکا به مشتریان نفتی ایران اردیبهشت امسال پایان یافت.

اداره کنترل بازار انرژی ترکیه در ۱۸ شهریور سال جاری اعلام کرد بود که خرید نفت این کشور از ایران طی ماه ژوئن کاملا متوقف شد و خرید گاز ایران نیز تقریبا به نصف رسید.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه در مصاحبه شبکه فاکس نیوز در مورد موثر بودن تحریم ها علیه ایران ابراز تردید کرده بود.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرده بود: ما با ایران همسایه هستیم و من از یک چیز مطمئنم که تحریم‌ها هرگز چیزی را حل نکرد‌ه‌اند.

با این حال مجری شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود، گزارش‌هایی دربارهٔ کمک ترکیه به کشورهای تحت تحریم، از جمله ایران و ونزوئلا وجود دارد. وی به گزارش‌هایی اشاره کرد که می‌گویند ایران از طریق بانک‌ها و بازار طلای ترکیه تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند و دولت ونزوئلا نیز توسط سیستم مالی ترکیه پول‌شویی می‌کند.

رجب طیب اردوغان در پاسخ گفته بود، بانک‌های ترکیه کاملاً بر اساس موازین بانکداری جهانی عمل می‌کنند و این ادعاها «کاری سبک» است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم روز چهارشنبه در خصوص حذف دلار در مبادلات تجاری با ترکیه گفته بود، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه با پول ملی انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

با استفاده از رویترز ، ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG