لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

اردوغان حکم دادگاه آمریکا علیه آتیلا را «تلاش برای کودتای سیاسی» علیه خود نامید


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد شدید از محکومیت مدیر پیشین هالک‌بانک، در جریان پرونده رضا ضراب در آمریکا، می‌گوید این حکم «تلاش برای انجام کودتای سیاسی» علیه او و دولتش است.

رجب طیب اردوغان، ۱۹ دی ماه، در جریان سخنرانی در جمع اعضای حزب «عدالت و توسعه»، گفته محاکمه محمد هاکان (حقان) آتیلا در ایالات متحده، تلاش مشترک «سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی» برای تضعیف او بوده‌است.

آقای آتیلا، معاون مدیرکل کل «هالک بانک»، روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در چند مورد از اتهام‌های وارد شده، در پرونده دور زدن تحریم‌های ایران، مجرم شناخته شد. دادستانی او را متهم کرده بود که در پرونده دور زدن تحریم‌ها و مبادله نفت و گاز ایران در ازای طلا با استفاده از سیستم مالی آمریکا، نقش داشته است.

در واکنش به اعلام حکم، معاون نخست‌وزیر ترکیه روند دادگاه را «توطئه سیاسی» نامید و سخنگوی اردوغان نیز آن را «یک رسوایی از سوی یک دادگاه رسوا» توصیف کرد.

دادستانی آمریکا اتهام‌ها را «مضحک» توصیف کرده و جون کیم، کفیل دادستانی فدرال در نیویورک گفته است: آتیلا دریک روند دادرسی کامل، عادلانه و شفاف محکوم شد.

در پرونده نقض تحریم‌های ایران، ۹ نفر از سوی دادستانی آمریکا متهم شده‌ بودند؛ رضا ضراب و آتیلا تنها افرادی بودند که در آمریکا بازداشت شدند.

رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی‌ترک، که از جمله متهمان پرونده بود، در نهایت به همکاری با دادستانی پرداخت. او اعتراف کرده‌است برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.

آقای ضراب گفته است به وزیر پیشین اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلای ایران، ۵۰ میلیون دلار رشوه داده است. او همچنین گفته است پول نفت و گاز ایران از طریق «هالک‌‌بانک» به طلا تبدیل شده و از آنجا برای فروش و تبدیل به پول نقد به دبی فرستاده می‌شد.

او همچنین رجب طیب اردوغان را متهم کرد که «شخصاً مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود». رئیس‌جمهوری ترکیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

گفته می‌شود روند پرونده ضراب و محکومیت محمد هاکان آتیلا، ضربه‌ تازه‌ای به روابط آنکارا-واشینگتن است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، حریت، اینترنیوز/ت.ت
XS
SM
MD
LG