لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

اردوغان: کسانی قصد دارند اعتراضات عراق را به ایران بکشانند‎


رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که «علت دامن زدن به بحران عراق، ایجاد اختلاف و تکه پاره کردن جهان اسلام است».
رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که «علت دامن زدن به بحران عراق، ایجاد اختلاف و تکه پاره کردن جهان اسلام است».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه ۱۷ آبان گفت که حدس می‌زند چه کسانی پشت اعتراضات عراق هستند و آنها احتمالا قصد دارند این اعتراضات را به ایران بکشانند.

وی با اشاره به شعارهای ضد ایرانی در مناطق عمدتا شیعه‌نشین و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا اظهار داشت: «پشت این تلاطم اعتراضات عراق چه کسی ایستاده است؟ ما حدس می‌زنیم این اعتراضات توسط چه کسانی به راه انداخته شده و این اقدامات را ادامه می‌دهند و حتی تحلیلمان این است که برنامه دارند اعتراضات عراق را به ایران بکشانند.»

رئیس جمهوری ترکیه سپس تاکید کرد که علت «دامن زدن به بحران عراق»، در واقع «ایجاد اختلاف و تکه پاره کردن جهان اسلام» است.


اعتراضات عراق از اول ماه اکتبر در اعتراض به فساد دولتی و بی‌کاری آغاز شد و تاکنون حدود ۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است. در این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این اعتراضات را «توطئه دشمن» نامیده است.

اردوغان همچنین با انتقاد از مواضع جمهوری اسلامی در رابطه با عملیات ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه، گفت در حالی که اخیرا رئیس اقلیم کردستان عراق «سخنان مثبتی» در رابطه با این عملیات گفته، اما «ایران موضعی منفی گرفته و علیه سیاست‌های ترکیه حرف می‌زند».

اشاره وی به اظهارات روز چهارشنبه نچیروان بارزانی است که در رسانه‌های کردستان عراق نیز بازتاب یافت. آقای بارزانی گفته بود «از اول به کردهای سوریه گفته بودیم که از گروه پ‌کاکا فاصله بگیرند».

به گفته رئیس اقلیم کردستان عراق، «مشکل ترکیه کردهای سوریه نبودند، بلکه پ‌کاکا بود و ما همیشه تلاش کردیم دوستان کرد سوری خود را متوجه این خطر چشمگیر بکنیم».


ترکیه کردهای مسلح سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، می‌داند و ماه گذشته عملیاتی را برای پاکسازی مناطق مرزی از کردهای نظامی سوری آغاز کرد.

ترکیه طی توافقاتی با روسیه و آمریکا، اقدام به ایجاد «منطقه امن» به طول ۱۲۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر در مناطق مرزی با سوریه کرده است تا هم نظامیان کرد سوری را از مرزهای خود دور نگهدارد و هم زمینه برای اسکان یک تا دو میلیون پناهنده سوری در این منطقه فراهم شود.

ایران از بدو عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه مخالف آن بود که این امر همان زمان واکنش منفی آنکارا را به دنبال داشت، به طوری که چندی پیش آقای اردوغان گفت حسن روحانی باید از اول مخالفت‌ها با این عملیات در ایران را «جمع و جور» می‌کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در ادامه اظهارات روز جمعه خود خاطرنشان ساخت که تا زمانی که «خطر تروریست‌ها در مرزهای ترکیه است، ارتش این کشور از هیچ اقدامی فروگذاری نخواهد کرد».

وی عنوان کرد: «ما یک دولت هستیم. این همه سرمایه‌گذاری برای قدرتمند کردن ارتش برای چیست؟ مگر نه اینکه برای حفظ امنیت ترکیه است؟ ما از هیچ اقدامی برای امن نگه داشتن خود فروگذاری نخواهیم کرد.»

آقای اردوغان در نهایت گفت: «ما با سوریه ۹۱۱ کیلومتر مرز داریم. نه ایران، نه روسیه و نه آمریکا مرزی با سوریه ندارند و خطری متوجه آنها نیست. بنابراین تا نابودی آخرین تروریست، اقدامات نظامی ترکیه ادامه خواهد داشت.»

با استفاده از گزارش‌های شبکه «خبر آ» و روزنامه دیلی صباح ترکیه، شبکه «روداو» کردستان عراق و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG