لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

ترکیه و سوریه تماس‌هایی «در سطح پایین» دارند


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه؛ ژانویه ۲۰۱۹
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه؛ ژانویه ۲۰۱۹

رئیس‌‌جمهوری ترکیه از تماس‌هایی «در سطح پایین» بین مقام‌های کشورش و مقام‌های دولت مرکزی سوریه خبر داده‌است. آنکارا از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد در منطقه بود و از شماری از شورشیان مخالف بشار اسد حمایت می‌کند.

جنگ مرگبار و پرفراز و نشیب داخلی در سوریه، کشورهای منطقه را به دو گروه عمده، یعنی حامیان اسد و مخالفان اسد تقسیم کرد؛ ترکیه در جمع مخالفان ثابت‌قدم رئیس‌جمهوری سوریه قرار داشت، هرچند طی این هشت سال تحولات تازه‌ای در خاورمیانه و در سطح جهان، و نیز در روابط آنکارا و دیگر کشورها رخ داده‌است.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، اواخر سال میلادی گذشته، گفته بود کشورش و دیگر کشورها همکاری با اسد را، در صورتی‌که او در جریان انتخاباتی دمکراتیک به پیروزی برسد، مد نظر خواهند گرفت.

آقای اردوغان اما روز یک‌شنبه ۱۴ بهمن ماه در جریان مصاحبه‌ای با ‌ت‌ر‌ت، رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، گفته‌است تماس‌هایی بین دو طرف وجود دارد.

رجب طیب اردوغان گفته است «سیاست (روابط) خارجی در قبال سوریه در سطح پایین ادامه دارد».

او افزوده است که کار سازمان‌های اطلاعاتی متفاوت از کار سیاستمداران است: «رابطه رهبران [کشورها] ممکن است قطع شود. اما سازمان‌های اطلاعاتی می‌توانند به آن‌چه منافع ایجاب می‌کند، ادامه دهند».

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید «حتی اگر دشمنی داری، نباید روابطت را کاملا قطع کنی. بعدا به آن احتیاج خواهی داشت».

اردوغان در عین حال گفته است «ما دنبال تجزیه سوریه نیستیم». او می‌گوید کشورش همراه ایران و روسیه، مهم‌ترین حامیان بشار اسد، تاکید دارند که سوریه نباید تجزیه شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرده است که منطقه حائل در مرزهای شمالی سوریه، جایی‌که شبه‌نظامیان کرد حضور دارند، نمی‌تواند تنها توسط ائتلاف کنترل شود و نیروهای ترکیه باید در آن حضور داشته باشند.

منطقه حائل در مرزهای سوریه و ترکیه پیشنهادی‌ست که برای جلوگیری از درگیری احتمالی بین نیروهای ترکیه و شبه‌نظامیان کرد مطرح شده‌است. شبه‌نظامیان کرد در گروه «یگان‌های مدافع خلق» از حمایت واشینگتن برخودار هستند اما آنکارا آن‌ها را گروه ترویستی می‌داند.

رجب طیب اردوغان در بهمن ماه در جریان تازه‌ترین سفر خود به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد سوریه گفت‌وگو کرده بود. بنا بر گزارش‌ها پوتین از اردوغان خواسته‌است تا آنکارا و دمشق به اجرای تفاهمنامه «آدانا» بازگردند؛ تفاهمنامه‌ای که به سال‌های پایانی سده بیستم باز می‌گردد و پیامدهای نسبتا مهمی در روابط آنکارا و دمشق، پیش از جنگ داخلی سوریه، داشت.

ترکیه در جریان جنگ داخلی سوریه از شماری از شورشیان مخالف اسد حمایت کرد. رجب طیب اردوغان در سال ۱۳۹۵ گفته بود بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، «پیشرفته‌تر» از گروه‌های ترویستی مانند داعش است. در بهمن ماه سال پیش سخنگوی اردوغان، هرگونه تماس بین آنکارا و دمشق را رد کرده و گفته بود اسد باید سرانجام از قدرت کنار رود.

جنگ داخلی سوریه دست‌کم نیم میلیون کشته برجای گذاشته‌است. بنا بر آمار موجود بیشترین شمار کشته‌ها به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ باز می‌گردد؛ ریف دمشق، حلب، حمص، ادلب، درعا و حما از جمله مناطقی هستند که بیشترین شمار قربانیان در آن‌ها گزارش شده‌است.

رویترز، ت‌ر‌ت، خبرگزاری فرانسه، ستا، دیدبان حقوق بشر سوریه، الجزیره، نیویورک‌تایمز|ت
XS
SM
MD
LG