لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

تهدید اردوغان به «پاکسازی» یکی از نواحی کردنشین شمال سوریه


نقشه بخشی از شمال سوریه. عفرین ناحیه زردرنگ سمت چپ و هم‌مرز با ترکیه است. دیگر مناطق تحت کنترل کردها به صورت زردرنگ در سمت راست نقشه نشان داده شده است.
نقشه بخشی از شمال سوریه. عفرین ناحیه زردرنگ سمت چپ و هم‌مرز با ترکیه است. دیگر مناطق تحت کنترل کردها به صورت زردرنگ در سمت راست نقشه نشان داده شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه و چند روز پیش از برگزاری اجلاس آینده سوریه با شرکت رهبران ایران، روسیه و ترکیه گفت منطقه کردنشین عَفرین در شمال سوریه که در کنترل نیروهای کُرد است باید از «تروریست‌ها» پاکسازی شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آقای اردوغان بارها تهدید کرده که به شهر و منطقه عفرین که در کنترل شبه نظامیان کرد (یگان‌های مدافع خلق) است و ترکیه آنان را یک گروه تروریستی می‌داند حمله نظامی خواهد کرد؛ ولی شبه نظامیان کُرد مهم‌ترین متحد آمریکا در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده‌اند هر چند این سیاست آمریکا به‌شدت ترکیه را خشمگین کرده‌است.

آقای اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «عفرین باید از وجود گروه‌های تروریستی کرد پاک‌سازی شود و ضروری است که نیروهای ارتش ترکیه مثل ادلب در عفرین نیز مستقر شوند. در غیر این‌صورت گروه‌های تروریستی متعدد این منطقه را اشغال خواهند کرد.»

​رئیس‌جمهور ترکیه از حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت باراک اوباما به وعده خود در این زمینه عمل نکرد و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز آمریکا به حمایت از نیروهای کرد در قالب «نیروهای دمکراتیک سوریه» ادامه داده‌است.

او افزود: «نمی‌خواهیم در عفرین وارد همان بازی شویم. مشکلی که ما به عنوان دو کشور متحد می‌توانیم به راحتی آنرا حل کنیم به خاطر عدم همکاری آمریکا به یک معضل بدل شده‌است.»

در یک سال اخیر مناطق گسترده‌ای از خاک سوریه از جمله شهر رقه توسط نیروهای دمکراتیک سوریه و با حمایت آمریکا از داعش بازپس گرفته شده است؛ در همین حال ترکیه نیز با اعزام نیروهایش به مناطقی از شمال سوریه مانع به هم پیوسته شدن منطقه کردنشین عفرین با بقیه نواحی کردنشین شمال سوریه شده است.

آقای اردوغان در بخش دیگری از سخنانش مبارزه آمریکا با پیکارجویان گروه داعش را زیر سؤال برد. او بار دیگر ادعای قدیمی خود را تکرار کرد و گفت: «این‌ها فقط تیترهای خبری است. شما واقعاً چه کردید؟ شما به داعش کلی دلار دادید.»

دولت آمریکا در گذشته این ادعای آقای اردوغان را تکذیب کرده و آن را مهمل توصیف کرده‌است.

آنکارا و مسکو پنجشنبه اعلام کردند که روز ۲۲ نوامبر در شهر سوچی روسیه اجلاس مربوط به آینده سوریه با شرکت روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد.

این سه کشور اکنون بدون هیچ اشاره‌ای به آمریکا خود را ضامن تحولات «مثبت» در سوریه می‌دانند.

آقای اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ترکیه، روسیه و ایران به مواضع مشترکی در مورد سوریه دست یافته‌اند.»

این هماهنگی در مواضع سه کشور سابقاً وجود نداشت. روسیه و ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه حامیان اصلی رژیم بشار اسد بوده‌اند. در حالیکه ترکیه از ابتدا از گروه‌های شورشی که برای سرنگونی بشار اسد می‌جنگند حمایت کرده‌است.

اما روسیه و ترکیه از سال ۲۰۱۶ و پس از مصالحه در مورد بحرانی که به خاطر سرنگون کردن یک جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه بوجود آمده بود همکاری نزدیکی در مورد بحران سوریه را آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG