لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

تهدید اردوغان به تعلیق روابط ترکیه با امارات


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه ۲۴ مرداد در واکنش به توافق امارات متحده عربی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط دوجانبه، تهدید کرد که ترکیه سفارت خود را در ابوظبی تعطیل می‌کند و روابطش با دولت امارات را نیز به حالت تعلیق درمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات آقای اردوغان در جمع خبرنگاران و پس از آن بیان شد که وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت، تاریخ هیچ‌گاه «رفتار ریاکارانه» امارات متحده عربی را نخواهد بخشید.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود همچنین تاکید کرد که این حق برای دولت و ملت فلسطین محفوظ است که واکنشی شدید به این توافق نشان دهند.

این بیانیه می‌گوید: «تاریخ و وجدان مردم منطقه این رفتار ریاکارانه امارات متحده عربی را که در ازای منافع حقیر خود به آرمان فلسطین خیانت کرد، فراموش نمی‌کند و هرگز نخواهد بخشید.»

ترکیه خود روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل دارد، اما این روابط طی سال‌ها تصنعی بوده است. سال ۲۰۱۰ نیز کماندوهای اسرائیلی با هجوم به یک کشتی ترکیه‌ای که تلاش می‌کرد محاصره نوار غزه را بشکند، ۱۰ نفر از فعالان ترک را کشتند.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه بیانیه خود گفته است: «این امر به شدت نگران کننده است که امارات متحده عربی در اقدامی یکجانبه از طرح صلح اعراب که اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ ارائه کرد، فاصله می‌گیرد.»

این بیانیه می‌افزاید: «حتی ذره‌ای باورکردنی نیست که این اعلامیه سه جانبه بخواهد از آرمان فلسطین حمایت کند.»

توافق امارات متحده عربی و اسرائیل با میانجی‌گری ایالات متحده شکل گرفته است. آمریکا می‌گوید که دولت بنیامین نتانیاهو پذیرفته است در ازای توافق صلح با امارات متحده عربی از الحاق زمین‌های کرانه باختری به اسرائیل خودداری کند.

اما فلسطینی‌ها از این اقدام ابوظبی ابراز نارضایتی کرده و آن را به «خیانت» متهم ساخته‌اند. تشکیلات خودگردان فلسطین سفیر خود را نیز از ابوظبی فراخوانده است.

امارات متحده عربی پس از مصر و اردن سومین کشور جهان عرب محسوب می‌شود که با اسرائیل رابطه رسمی برقرار می‌کند. بحرین و مصر از این امر استقبال کرده‌اند، اما عربستان سعودی فعلا سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

XS
SM
MD
LG