لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

اردوغان: نیروهای ترکیه در ادلب سوریه مستقر می‌شوند


رجب طیب اردوغان می گوید هفته آینده با ولادیمیر پوتین در خصوص صلح در سوریه مذاکره خواهد کرد.
رجب طیب اردوغان می گوید هفته آینده با ولادیمیر پوتین در خصوص صلح در سوریه مذاکره خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور گفته است که نیروهای نظامی این کشور در چارچوب توافق «منطقه کاهش تنش» در ادلب شمال سوریه مستقر می شوند.

رجب طیب اردوغان در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که در جریان سفر هفته آینده ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به آنکارا با وی در این خصوص بیشتر مذاکره خواهد کرد.

رییس جمهوری ترکیه گفته است:مناطق کاهش تنش، یک ایده امیدوار کننده است. براساس این توافق روسیه امنیت منطقه خارج از ادلب را به عهده خواهد داشت و ترکیه نیز امنیت داخل ادلب را تامین خواهد کرد.

وی تصریح کرده است: اما این کار اسانی نیست …. با پوتین در خصوص برداشتن گام های لازم برای از بین تروریسم برای همیشه و برقرار صلح، بیشتر مذاکره خواهیم کرد.

هفته گذشته وزارت خارجه ترکیه اعلام کردکه این کشور با ایران و روسیه برای اعزام ناظرانی را به بخش‌های مرزی منطقه کاهش تنش در ادلب در شمال سوریه توافق کرده است.

به گزارش رویترز بیشتر این منطقه اکنون تحت کنترل شبه‌نظامیان اسلام‌گرا قرار دارد.

حضور نیروهای ترکیه در ادلب بخشی از یک توافق گسترده‌تر بین مسکو، آنکارا و تهران است که بر اساس آن چهار منطقه کاهش تنش در نواحی مختلف سوریه شکل می‌گیرد، اما منتقدان آن می‌گویند که با این توافق سوریه عملا تجزیه شده است.

استراد فتح الله گولن

رجب طیب اردوغان در این مصاحبه همچنین از آمریکا به عنوان شریک استراتژیک ترکیه یاد کرد و خواستار استرداد فتح الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا شد.

رجب طیب اردوغان و دیگر مقام‌های ترکیه، فتح‌الله گولن را به رهبری کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه متهم کرده و از آمریکا خواسته‌اند که او را به ترکیه مسترد کند.

دادگاهی در استانبول ترکیه نیز روز ۱۴ مرداد حکم بازداشت فتح‌الله گولن را به اتهام رهبری کودتا علیه دولت این کشور صادر کرد.

فتح‌الله گولن ۷۵ ساله که در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند، بارها اتهام دست‌داشتن در کودتای نافرجام را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG