لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

اردوغان خواهان توقف «تحرکات نگران کننده » در شرق اوکراین شد


رجب طیب اردوغان و ولودیمیر زلنسکی
رجب طیب اردوغان و ولودیمیر زلنسکی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه ۲۱ فروردین د رکنفرانس خبری به همراه ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود خواستار توقف «تحرکات نگران کننده » در شرق اوکراین شد.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان همچنین بر آمادگی ترکیه برای کمک به اوکراین تاکید کرد. سفر از پیش برنامه ریزی شده ولودیمیر زلنسکی به ترکیه با افزایش تنش بین مسکو و کیف بر سر ناحیه دونباس در شرق اوکراين همزمان شده است.

طبق این گزارش، نشست رجب طیب اردوغان و ولودیمیر زلنسکی سه ساعت طول کشیده است.

اوکراین اخیرا نسبت به افزایش حضور تجهیزات و نیروهای نظامی روسیه در جوار مرزهای خود ابراز نگرانی کرده است. در هفته‌های اخیر با تشدید درگیری‌های نظامی بین شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین و نیروهای دولتی نگرانی‌ها در مورد گسترش تنش و درگیری در منطقه افزایش یافته است.

رویترز می‌گوید، تحرکات نظامی روسیه در مرزهای اوکراین به این نگرانی‌ها دامن زده است که ممکن است این نیروها وارد خاک اوکراین شوند. با این حال کرملین هرگونه تهدید از جانب نیروهای خود را رد کرده است، اما می‌گوید، این نیروها تا هر زمان که ضروری باشد در این منطقه حضور خواهند داشت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم گزارش داده بود که رجب طیب اردوغان قبل از دیدار با آقای ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تماس گرفته و درباره افزایش تنش‌ها میان دولت مسکو و کی‌یف با او گفت‌وگو کرده است.

رجب طیب اردوغان در کنفرانسی مطبوعاتی همراه همتای اوکراینی خود گفت بحران تنش میان اوکراین و روسیه باید از طریق «دیپلماتیک و صلح‌جویانه» حل شود.

اوکراین از «افزایش چشمگیر» نیروها و تجهیزات نظامی روسی در مرزهای شرقی خود اظهار نگرانی کرده و روسیه را به آغاز جنگی دیگر علیه این کشور متهم کرده است.

روسیه سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه در سواحل دریای سیاه را که بخشی از خاک اوکراین بود، ضمیمه خاک خود کرد و سال‌هاست از جدایی‌طلبان مناطق شرقی اوکراین حمایت نظامی می‌کند؛ موضوعی که به نگرانی اروپا و آمریکا نیز دامن زده و این کشورها تحریم‌هایی علیه دولت مسکو اعمال کرده‌اند.

همچنین دولت آمریکا می‌گوید به ترکیه اطلاع داده است که دو ناو جنگی خود را به دریای سیاه اعزام کرده و ۱۴ آوریل، حدود چهار روز دیگر، از تنگه بسفر ترکیه عبور خواهند کرد و به این دریا خواهند رسید.

رجب طیب اردوغان در نشست مطبوعاتی با ولودیمیر زلنسکی گفت دریای سیاه باید منطقه‌ صلح و عاری از تنش باشد. وی همچنین گفت کشورش ضمیمه شدن کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد و از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG