لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

استقبال اردوغان از خروج نظامیان آمریکا از سوریه؛ «تعویق عملیات ترکیه» علیه کردهای سوریه


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان روز جمعه ضمن استقبال «محتاطانه» از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از سوریه گفت، ترکیه عملیات نظامی علیه کردهای سوریه در نواحی شمال شرقی این کشور را به تاخیر خواهد انداخت.

به گزارش رویترز، تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن حدود دو هزار نظامی آمریکایی از سوریه یکی از ستون های سیاست واشنگتن در خاورمیانه را کاملا وارنه کرده است. منتقدان می گویند این تصمیم یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی هشت ساله سوریه را دشوارتر خواهد کرد.

اما این تصمیم از نظر آنکارا حذف یکی از محورهای اختلاف بین ترکیه و آمریکاست. دولت ترکیه طی سالهای اخیر همواره از همکاری نظامی آمریکا با نیروهای کرد سوریه شکایت کرده است.

از نظر دولت ترکیه پیکارجویان کرد سوریه (یگان های مدافع خلق) که خواهان خودمختاری و کنترل نواحی هم مرز با ترکیه هستند شاخه ایاز حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و در نتیجه یک گروه تروریستی محسوب می شوند.

رجب طیب اردوغان هفته گذشته اعلام کرد ارتش ترکیه در آینده نزدیک عملیاتی را برای بیرون راندن پیکارجویان کرد سوریه از نواحی شرقی رودخانه فرات آغاز خواهد کرد.

او در روزهای اخیر گفت این عملیات ممکن است در هر لحظه ای آغاز شود. ولی روز جمعه گفت به دلیل تصمیم اخیر آمریکا برای خروج از سوریه و مکالمه تلفنی با دونالد ترامپ این عملیات به تاخیر خواهد افتاد.

آقای اردوغان در سخنرانی خود در استانبول گفت:«هفته گذشته ما تصمیم گرفتیم در نواحی شرقی رودخانه فرات یک عملیات نظامی تهاجمی انجام دهیم. مکالمه تلفنی با پرزیدنت ترامپ، تماس های دیپلمات ها و مقامات امنیتی دو کشور و تصمیم اخیر آمریکا باعث شد که ما کمی دیگر صبر کنیم.»

رییس جمهور ترکیه افزود:«ما تا زمانیکه پیامدهای خروج نظامیان آمریکایی مشخص شود عملیات نظامی در نواحی شرقی رودخانه فرات را به تاخیر می اندازیم.» او در عین حال تاکید کرد «این دوره انتظار نامحدود نخواهد بود.»

دولت ترکیه بارها از اجرای کند توافق آن کشور با آمریکا در مورد خروج نیروهای کرد سوریه از منبج، یک شهر عمدتا عرب نشین در غرب رودخانه فرات شکایت کرده است.

همزمان مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت:«ما در مورد وضعیت شهر منبج یک توافق داریم و در مورد اجرای آن قبل از خروج نظامیان آمریکایی گفتگو کرده ایم.»

او افزود:«ترکیه و آمریکا باید در مورد موضوعات فراوانی هماهنگی کنند و در سوریه نباید خلایی به وجود بیاید که تروریست ها ممکن است آنرا پر کنند.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش ر
XS
SM
MD
LG