لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

اردوغان به یونان درباره پیامدهای عدم مذاکره هشدار داد


رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه (عکس از آرشیو)
رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه (عکس از آرشیو)

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه ۱۵ شهریور به یونان هشدار داده است که در خصوص آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه وارد گفت‌وگو شود یا آماده پذیرش عواقب این رویکرد خود باشد.

رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاح بیمارستانی در استانبول با اشاره به تحولات مدیترانه شرقی اظهار داشت: آنها یا زبان سیاست و دیپلماسی را خواهند فهمید ، یا با تجربیات دردناک روبرو خواهند شد.

روابط ترکیه و یونان دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، طی هفته‌های اخیر به دلیل اختلاف بر سر حقوق دریایی و منابع انرژی در مدیترانه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و دو کشور در منطقه دست به مانورهای نظامی زده‌اند.

قبرس هم ترکیه را متهم می‌کند که حاکمیت این کشور بر آبهای سرزمینی‌اش را نقض کرده است. همه طرف‌های درگیر نیروهای دریایی و هوایی خود را در نزدیک مناطق مورد مناقشه مستقر کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان گفته است: آنها خواهند فهمید که ترکیه از قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی برخوردار است تا نقشه‌ها و طرح‌های گستاخانه‌ای که به آن تحمیل می‌کنند را پاره کند.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد که کشورش برای «هر احتمال و نتیجه‌ای آماده‌» است.

دبیرکل ناتو، روز پنجشنبه اعلام کرد دولت‌های یونان و ترکیه با گفت‌وگوهای فنی با هدف پیشگیری از بروز حادثه همزمان با افزايش تنش نظامی بین دو کشور موافقت کرده‌اند. اما یونان بعدا اعلام کرد که با چنین مذاکراتی موافقت نکرده است.

به دنبال این موضع‌گیری، ترکیه یونان را متهم کرد که از مذاکره روی گردان است.

در همین حال رسانه‌های ترکیه می‌گویند، واحدهای زرهی ترکیه در حال حرکت به سمت مرز یونان هستند.

در همین زمینه، ترکیه روز یکشنبه یک رزمایش دریایی مشترک با بخش ترک نشین قبرس در شرق مدیترانه آغاز خواهد کرد. وزارت دفاع ترکیه نام این رزمایش نظامی را «تندباد مدیترانه» اعلام کرده است که قرار است از ۶ تا ۱۰ سپتامبر جاری در شمال قبرس برگزار شود.

حوادث هفته‌های اخیر شدیدترین بحران در مناسبات ترکیه و یونان طی چند دهه اخیر است. از جنگ قبرس در اواسط دهه ۷۰ میلادی دو کشور سه بار به مرز درگیری نزدیک شده‌اند که یک مورد آن اختلاف بر سر بهره‌برداری از منابع دریای اژه بود.

وزیر خارجه یونان قرار است در نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مورد حوادث شرق مدیترانه و قبرس گفت‌وگو کند. به گفته دولت یونان، او نامه نخست وزیر این کشور در مورد اقدامات غیرقانونی ترکیه در شرق دریای مدیترانه را به دبیر کل سازمان ملل تسلیم می‌کند.

همزمان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، ضمن متهم کردن یونان به دروغ‌گویی در مورد میانجی‌گری ناتو گفت، دبیرکل این سازمان با دولت‌های یونان و ترکیه گفت‌وگو کرده و هر دو کشور توافق کردند که قبل از اعلام خبر مذاکرات گفت‌وگوهای فنی را شروع کنند.

منبع: آسوشیتدپرس، الجزیره و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG