لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

حزب رقیب اردوغان روسیه را به راه‌اندازی «کارزار آنلاین» در آستانۀ انتخابات ترکيه متهم کرد


کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه ۲۲ اردیبهشت با استناد به «شواهد محکمی» که حزب او در اختیار دارد روسیه را به انتشار «محتوای جعلی» و «دروغ‌‌پراکنی» متهم کرد.

آقای قلیچدار اوغلو روز پنجشنبه با انتشار توئیتی روسیه را مسئول انتشار «ديپ فيک/ محتوای جعلی عمیق» معرفی کرد. «دیپ‌فیک» یک شیوۀ مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای جعلی است که با دستکاری در صدا و تصویر، محتوای دروغین را در اَشکال مختلف تولید می‌کند.

رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه به رویترز گفت: «اگر (شواهد محکمی) در دست نداشتیم من این توئیت را منتشر نمی کردم.» او با این حال، توضیح بیشتری در این‌باره ارائه نکرد.

آقای قلیچداراوغلو در عین حال تصریح کرد که حزبش با سفارت روسیه در آنکارا دربارۀ این موضوع تماس نداشته است.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که محرم اینجه، رئیس حزب «مملکت»، با انتقاد شدید از «افتراهای جنسی» علیه خود در رسانه‌ها اعلام کرد که از نامزدی ریاست‌جمهوری ترکیه انصراف می‌دهد.

او روز پنج‌شنبه با سخنرانی در جمع طرفداران خود گفت طی یک ماه و نیم گذشته بارها با «مونتاژ فیلم‌های پورن و انتشار شایعات درباره فساد مالی خانواده‌اش» مورد افترا واقع شده است و اظهار تعجب کرد که چرا دولت و دادستانی ترکیه اقدامی برای مقابله با این «افتراها» انجام نمی‌دهند.

حکومت روسیه در گذشته به تلاش برای «مداخله» در انتخابات کشورهای دیگر از جمله آمریکا متهم شده اما همواره چنین اتهاماتی را تکذیب کرده است.

در همین زمینه، وزارت خارجه ایالات متحده شهریورماه پارسال گزارش داد که روسیه از سال ۲۰۱۴ به این سو، برای اعمال نفوذ در سیاستمداران و مقامات بیش از ۲۰ کشور جهان دست‌کم ۳۰۰ میلیون دلار به طور پنهانی هزینه کرده است.

انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است به‌طور هم‌زمان روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار شود.

آقای قلیچدار اوغلو روز جمعه همچنین اظهار داشت: «از نظر ما مداخله کشورهای دیگر در روند انتخابات ترکیه به نفع یک حزب مشخص غیرقابل قبول است. قصد من این بود که تمام جهان از این موضوع با خبر شود و به همین خاطر آن را به شکل علنی در یک توئیت بیان کردم.»

کاخ کرملین بلافاصله پس از انتشار اظهارات آقای قلیچدار اوغلو در مورد تلاش روسیه برای «مداخله» در انتخابات ترکیه، این اتهام را تکذیب کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت :«افرادی که چنین اطلاعاتی را در اختیار آقای قلیچداراوغلو قرار داده‌اند دروغگو هستند و حکومت روسیه برای مناسبات خود با ترکیه ارزش فراوانی قائل است.»

کمال قلیچدار اوغلو، ۷۴ ساله و بوروکرات بازنشسته که در اکثر نظرسنجی‌ها از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه، جلوتر است تأکید کرد که کاملاً اطمینان دارد در انتخابات «حکومت اقتدارگرا» را شکست خواهد داد.

او یادآور شد که ترکیه روابط اقتصادی گسترده‌ای با روسیه دارد و او «توازن» را در مناسبات با مسکو در عرصه سیاست خارجی دنبال خواهد کرد.

قلیچداراوغلو افزود: «هدف ما حفظ این مناسبات است، قصد نداریم مناسبات دوستانه بین دو کشور را قطع کنیم اما اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی کشور ما دخالت کنند.»

این سیاستمدار ترکیه‌ای تأکید کرد در صورت پیروزی در انتخابات، ابتکار دیپلماتیک دیگری را برای صلح بین روسیه و اوکراین دنبال خواهد کرد: «موفقیت در برقراری صلح بین روسیه و اوکراین نه فقط برای ما بلکه برای تمام جهان مهم است. ولی درعین حال باید با صراحت اعلام کنیم که اشغال یک کشور توسط کشوری دیگر نادرست است.»

او ضمن حمایت از گسترش مرزهای ناتو افزود: «ناتو در قرن بیست و یکم صرفاً یک سازمان نظامی نیست بلکه سازمانی است که از دمکراسی دفاع می‌کند. مناسبات ترکیه با ناتو را در همان چارچوبی که درگذشته وجود داشته، حفظ خواهیم کرد.»

نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه همچنین افزایش بهای سهام و کاهش نرخ استقراض از جمله استقراض دولتی در روزهای اخیر را نشانه اعتماد بازارهای مالی داخلی و خارجی به ائتلاف تحت رهبری خود دانست.

او افزود:«فردی را که مورد اعتماد محافل اقتصادی و مالی است به ریاست بانک مرکزی منصوب می کنیم و استقلال این بانک را تضمین خواهیم کرد.»

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و پولیتیکو، توئیتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ش.ر/آ.ت.
XS
SM
MD
LG