لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

نماینده مجلس: وزیر پیشنهادی ارشاد چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد


 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهادهای صنفی فرهنگی و هنری ایران به شدت حمله کرده و از جمله خانه موسیقی را «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» دانسته است
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهادهای صنفی فرهنگی و هنری ایران به شدت حمله کرده و از جمله خانه موسیقی را «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» دانسته است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه دوم شهریور در جلسه بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت که او چندین پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد.

علی یزدی‌خواه که به عنوان نماینده مخالف آقای اسماعیلی سخنرانی می‌کرد عنوان کرد که «اهالی فرهنگ و رسانه علیه او گارد گرفته‌اند و باید دلیل آن را دانست».

محمدمهدی اسماعیلی در برنامه‌ ۸۳ صفحه‌ای خود برای دولت سیزدهم، به نهادهای صنفی فرهنگی و هنری ایران به شدت حمله کرده و از جمله خانه سینما را «فاقد وجاهت قانونی» و خانه موسیقی نیز را «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» دانسته است.

تهدیدهای آقای اسماعیلی علیه این نهادها، اعتراض طیف‌های وسیعی از هنرمندان را به دنبال داشت. ۲۴ صنف عضو خانه سینما با صدور بیانیه‌ای گفتند که «او از جان این سینمای بی‌جان شده چه می‌خواهد؟»

خانه تئاتر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد ترسی از «مرگ» و «ممنوع از کار شدن» ندارد و گفتار و کردار وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را «رصد» خواهد کرد.

علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این اعتراضات گفت، این موضع‌گیری‌ها «ناظر به صحبت‌های آقای اسماعیلی است مبنی بر این‌که با حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی و سینما را جمع کرده و محدود می‌کند».

وی اضافه کرد: «اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند؛ خیلی از آن‌ها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟ این شامل کانون‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا و نویسندگان می‌شود».

آقای یزدی‌خواه در ادامه با اشاره به سابقه آقای اسماعیلی در سمت معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان گفت که بنا بر شنیده‌ها، آن زمان «تا چند صد میلیون تومان در اختیار» وی بود، اما انضباط مالی در این مجموعه دیده نمی‌شد، به طوری که چندین پرونده در این زمینه باز شد.

این نماینده مجلس افزود که اگرچه در بسیاری از موارد آقای اسماعیلی تبرئه شد، اما یکی دو پرونده همچنان در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است و همه این‌ها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.

از دیگر سوابق محمدمهدی اسماعیلی می‌توان به حضور او در دولت احمدی‌نژاد به عنوان معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک و عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد اشاره کرد.

آقای اسماعیلی در دفاع از برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی گفته است که «عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست» و دولت در عرصه فرهنگ باید حضوری پرتوان داشته باشد.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری‌ ایسنا و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG