لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

آرامگاه استر و مردخای در «آتش سوزی آسیبی ندیده»، پرونده در دست «بررسی است»


آرامگاه «استر و مردخای» محل دفن همسر یهودی خشایار شاه است.
آرامگاه «استر و مردخای» محل دفن همسر یهودی خشایار شاه است.

دادستان همدان روز شنبه ۲۷ اردیبهشت از در دست بررسی بودن پرونده آتش سوزی آرامگاه «استر و مردخای» خبر داده است و مدیرکل میراث فرهنگی همدان هم می‌گوید، این مقبره هیچ آسیبی ندیده است.

این نخستین واکنش های رسمی مقام‌های ایران به گزارش در خصوص آتش سوزی در آرامگاه استر و مردخای، از اماکن مقدس یهودیان در همدان است.

ابتدا روز گذشته جاناتان گرینبلات، رئیس «اتحادیه ضد افترا» مستقر در آمریکا از انتشار گزارش‌های «نگران‌کننده» در خصوص به آتش کشیدن شبانه این آرامگاه خبر داده بود. این گزارش، واکنش یک مقام آمریکایی را درپی داشت.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید، آرامگاه استر و مردخای روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۹ دچار آتش سوزی شده است.

«آرامگاه آسیبی ندیده»

به گزارش فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفته است، ساختمان جانبی آرامگاه استرومردخای دچار حریق محدود شده و هیچ آسیبی ندیده است.

علی مالمیر اضافه کرده است: این آتش‌سوزی بسیار محدود است و تنها باعث آسیب به سیم‌های برق و موکت کف ساختمان جانبی مقبره استر و مردخای شده که البته علت آن در دست بررسی است.

وی اضافه کرده است: «این اطمینان را می‌دهم که هیچ‌گونه آسیبی بر اثر آتش‌سوزی امروز به فضای اصلی مقبره استر و مردخای وارد نشده و این بنای تاریخی آسیبی ندیده بلکه آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های اطراف این مقبره آن هم به صورت محدود به وقوع پیوسته و خیلی زود مهار شد.»

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در ادامه تاکید کرده است که مرمت «ساختمان جانبی آسیب دیده که شامل تعویض سیم‌های برق، موکت کف و نیز پاک‌سازی دیوارهای ساختمان است در طول هفته جاری آغاز می‌شود.»

تشکیل پرونده قضایی

دادستان همدان هم گفته است که پرونده‌ای برای این آتش سوزی تشکیل شده، ولی هنوز این پرونده به نتیجه مشخصی نرسیده‌ است.

به گزارش ایسنا، حسن خانجانی گفته است: «نیروی انتظامی همدان طی دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده اما نتیجه‌ای حاصل نشده و تاکنون فردی در رابطه با آتش سوزی دستگیر نشده است.»

دادستان همدان با اشاره به این که « دستگاه قضا در حال تحقیق در زمینه آتش سوزی مقبره استر و مردخای است»، اظهار داشت : «جزئیات این پرونده هنوز مشخص نیست.»

این در حالی است که بامداد روز شنبه خبرگزاری رسمی ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان در ایران وابسته به صداوسیما گزارش دادند که که فردی از طریق بانک مجاور مقبره «اِستِر و مُردخای» در همدان قصد ورود به این مکان مذهبی و «انجام یک سری اقدامات داشته»، ولی موفق «نشده است».

اما خبرگزاری ایرنا پس از مدتی کوتاه خبر را از خروجی خود حذف کرد.

روز گذشته نماینده ویژه دولت آمریکا در رصد و مقابله با یهودستیزی حمله به این آرامگاه در همدان را محکوم کرد.

ایلان کار استکاتس با اشاره به این که سه ماه پیش نیز تهدیداتی علیه این آرامگاه مطرح شده، خواستار توقف چنین اقداماتی شده است.

آذر سال ۸۹ نیز دانشجویان بسیجی دانشگاه بوعلی همدان با تجمع در مقابل مقبره اِستِر و مُردخای یهودی تهدید کردند که در صورت تخریب مسجدالاقصی به دست اسرائیل، این مکان مقدس ِ یهودیان در همدان را ویران خواهند کرد.

آرامگاه «استر و مردخای» محل دفن همسر یهودی خشایار شاه است.

استر دختر جوان یهودی بود که پنج قرن قبل از میلاد مسیح به همسری خشایارشاه درآمد و او را متقاعد ساخت تا اجازه دهد که یهودیان آزادانه در ایران‌زمین مسکن و ماوا گزینند.

XS
SM
MD
LG