لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

در ووهان «کسی آمار رسمی کرونا را باور ندارد»


یک نوزاد مبتلا به کرونا در بیمارستان اطفال ووهان
یک نوزاد مبتلا به کرونا در بیمارستان اطفال ووهان

همزمان با پایان قرنطینه دوماهه شهر ووهان، مرکز شیوع ویروس کرونا در چین، ساکنان این شهر می‌گویند به صحت آمار دولتی در مورد تعداد مرگ و میر در این شهر که دو هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده اعتماد ندارند.

از روز دوشنبه گذشته ۷ مؤسسه بزرگ تدفین در شهر ووهان هر روز خاکستر اجساد حدود ۵۰۰ نفر از قربانیان ویروس کرونا را به خانواده‌ها تحویل داده‌اند و این نشان می‌دهد که تعداد افرادی که جان خود را از دست داده‌اند بسیار بیشتر از آمارهای دولتی است.

یکی از ساکنان ووهان با نام خانوادگی ژانگ روز جمعه به رادیو آسیای آزاد گفت: «آمار دولتی نمی‌تواند درست باشد چون مؤسسه‌های تدفین شبانه‌روز کار می‌کنند. پس چطور ممکن است تعداد مرگ و میر اینقدر کم باشد. آنها از روز دوشنبه تحویل دادن خاکستر قربانیان و مراسم ترحیم را شروع کردند.»

چندین مؤسسه تدفین درحال حاضر در ووهان فعالیت دارند. ووهان مرکز ایالت هوبئی و در حقیقت کلان‌شهری شامل سه شهر هانکو، ووچانگ و هانیانگ است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در مطالب خود ظرفیت کار روزانه این مؤسسه‌ها را حساب کرده و وب‌سایت خبری «کایشان» گزارش داد که مؤسسه تدفین شهر هانکو فقط در یک روز ۵ هزار خاکستردان اجساد تحویل گرفته است. فقط همین مورد دو برابر رقم رسمی قربانیان است.»

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که هر یک از ۷ مؤسسه تدفین در کلان‌شهر ووهان هر روز حدود سه هزار و ۵۰۰ خاکستردان قربانیان را به خانواده‌ها تحویل می‌دهند.

مؤسسات تدفین به خانواده‌ها اطلاع داده‌اند که تلاش خواهند کرد کار سوزاندن اجساد را پیش از آغاز مراسم سنتی غبارروبی از گورستان‌ها (چینگ‌مینگ) تمام کرده و خاکستر همه را تحویل خواهند داد. با توجه به اینکه این مراسم روز ۵ آوریل است و کار سوزاندن اجساد از ۲۳ مارس شروع شده این روند ۱۲ روز طول می‌کشد.

با محاسبه مدت و تعداد می‌توان گفت که در این مدت ۴۲ هزار خاکستردان قربانیان به خانواده‌ها تحویل داده خواهد شد.

تحویل خاکستردان‌ها به یکی از سازمان‌های کفن و دفن در ووهان:

محاسبات گوناگون

یکی دیگر از محاسباتی که از سوی مردم مطرح شده تخمین زدن ظرفیت هر مؤسسه تدفین در طول روز برای سوزاندن اجساد است. مؤسسات کفن و دفن شهر ووهان در مجموع ۸۴ کوره دارند و سوزاندن هر جسد تقریباً یک ساعت طول می‌کشد. در نتیجه در طول ۲۴ ساعت قادرند هزار و ۵۶۰ جسد را بسوزانند.

بر مبنای این محاسبه تعداد کل اجسادی که در این مدت سوزانده خواهد شد یا به عبارت دیگر قربانیان ویروس کرونا حدد ۴۶ هزار و ۸۰۰ نفر خواهد بود.

یکی از ساکنان استان هوبئی گفت اکثر مردم این استان اکنون معتقدند که پیش از قرنطینه و در طول قرنطینه بیش از ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: «شاید دولت عمدی یا غیرعمدی رقم دقیق قربانیان را به مرور اعلام کند تا مردم به مرور بتوانند واقعیت را بپذیرند.»

یک منبع نزدیک به دولت محلی گفت تعداد زیادی بدون آنکه ابتلا آنها به بیماری کووید-۱۹ تشخیص داده شود یا تحت معالجه قرار بگیرند در خانه‌های خود فوت کرده‌اند. این منبع افزود صحبت در مورد رقم دقیق قربانیان در شهر ووهان موضوع بسیار حساسی است ولی دولت به احتمال زیاد رقم واقعی را می‌داند.

این منبع که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود گفت: «تمام مؤسسات تدفین دو بار در روز آمارهای خود را به دولت تحویل می‌دهند. در نتیجه هر مؤسسه‌ای فقط از تعداد سوزاندن اجساد در همان مؤسسه اطلاع دارد و از آمارهای مؤسسات تدفین دیگر بی‌خبر است.»

این منبع افزود که در شهر ووهان فقط طی یک ماه ۲۸ هزار جسد سوزانده شده و این نشان می‌دهد تخمین‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد تعداد سوزاندن اجساد در طول دو ماه و نیم مطرح شده اغراق‌آمیز نیست.

سون لینان، ساکن شهر ووهان گفت خانواده‌های افرادی که جان خود را از دست داده‌اند اکنون در برابر مؤسسات تدفین برای تحویل گرفتن خاکستر اعضای خانواده خود صف کشیده‌اند. او روز پنجشنبه گفت: «کار تحویل خاکسترها شروع شده و مردم دیروز مقابل گورستان «بیاندانشان» صف کشیده بودند. امروز هم عده زیادی جلوی یکی از سازمان‌های تدفین صف کشیده بودند.»

حق‌السکوت

چن یائوهویی، یکی دیگر از ساکنان ووهان به رادیو آسیای آزاد گفت دولت برای خریدن سکوت خانواده‌ها به هر یک از آنها سه هزار یوآن «کمک هزینه تدفین» داده است.

او با اشاره به مراسم غبارروبی که روز ۵ آوریل برگزار می‌شود افزود: «طی روزهای اخیر تعداد زیادی مراسم ترحیم برگزار شده است و دولت به هر یک از این خانواده‌ها که بقایای بستگان آنها پیش از مراسم چینگ‌مینگ خاکسپاری شود سه هزار یوآن می‌پردازد.»

چن می‌گوید: «هدف از پرداخت پول این است که مردم سوگواری نکنند و به خصوص بعد از مراسم غبارروبی عزاداری‌ها متوقف شود.»

پسر یکی از قربانیان بیماری کووید-۱۹ به نام هو آیژن می‌گوید به او گفته شده که خاکستر جسد مادرش را از طریق کمیته محله تحویل بگیرد. او به رادیو آسیای آزاد گفت: «کمیته محله به من گفت که آنها مراسم خاکسپاری را مدیریت می‌کنند؛ ولی من نمی‌خواهم الان مراسم را انجام دهم، الان برای برگزاری مراسم ازدحام وجود دارد.»

چن یائوهویی نیز می‌گوید هیچ‌کس در شهر ووهان آمار دولتی را باور ندارد. او افزود: «آماری که دولت اعلام کرده دو هزار و ۵۰۰ نفر است. قبل از شروع همه‌گیری، مؤسسات تدفین شهر معمولاً روزی ۲۲۰ جسد را می‌سوزاندند؛ ولی در جریان همه‌گیری دولت از شهرهای دیگر کارگران بیشتری برای این مؤسسات آورده تا بتوانند سوزاندن اجساد را به‌صورت شبانه‌روزی انجام دهند.»

یکی دیگر از شهروندان ووهان با نام خانوادگی گائو می‌گوید مؤسسات تدفین شهر اگر ۲۴ ساعته کار کنند می‌توانند روزانه ۲ هزار جسد را بسوزانند.

او افزود: «هر کس که به آمارهای دولتی دقت کند و هر کس بتواند کمی فکر کند می‌داند که رقم دو هزار و ۵۰۰ نفر درست نیست. هفت مؤسسه تدفین حتی در یک روز می‌توانند تعداد بیشتری را بسوزانند.»

XS
SM
MD
LG