لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

اتحادیه اروپا برخی محدودیت‌ها برای ورود گردشگران در تابستان را تسهیل می‌کند


زنی با ماسک در حال گرفتن سلفی در مقابل برج ایفل در پاریس
زنی با ماسک در حال گرفتن سلفی در مقابل برج ایفل در پاریس

کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به کشورهای عضو اين اتحادیه توصیه کرد برخی از محدودیت‌های مربوط به ورود گردشگران خارجی را که به دلیل بحران کرونا وضع شده‌اند، لغو کنند. هدف از این اقدام تقویت صنعت گردشگری در طول ماه‌های تابستان است.

در حال حاضر فقط شهروندان هفت کشور از جمله استرالیا و سنگاپور فارغ از این‌که واکسن دریافت کرده‌اند یا نه، با نتیجه منفی تست کرونا و پذیرش قرنطینه می‌توانند برای تعطیلات وارد اتحادیه اروپا شوند.

طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا که اجرای آن مستلزم تایید کشورهای عضو اتحادیه است به آن عده از مسافرانی که واکسن کامل زده‌اند و همچنین اتباع کشورهایی که وضعیت خوبی دارند اجازه خواهد داد برای تعطیلات به اروپا سفر کنند.

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توئیتی نوشت: «زمان احیا صنعت گردشگری و دوستی‌های فرامرزی با رعایت موازین بهداشتی و ایمنی فرا رسیده است».

اتباع کشورهایی نظیر روسیه و بریتانیا می‌توانند شامل این مقررات جدید شوند ولی با توجه به آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا در مورد میزان شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر شهروندان آمریکا شامل این استثنا نخواهند شد.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: «هدف این است که مقررات جدید را قبل از تعطیلات تابستانی و سفر انبوه مسافران اجرا کنیم».

مذاکرات مقامات مسئول کشورهای عضو اتحادیه در این مورد از روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت آغاز خواهد شد و مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند که مقررات جدید در ماه مه تصویب شود.

محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس به صنعت گردشگری کشورهای عضو اتحادیه اروپا لطمه شدیدی زده و اعضای این اتحادیه در مورد چگونگی اعمال محدودیت‌ها دچار اختلاف نظر بوده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه از نظر قانونی ملزم به اجرای این طرح جديد نیستند. با این همه، برخی از کشورها هم اکنون از آن استقبال کرده‌اند.

دولت یونان از حالا با سفر شهروندان اسرائیلی که واکسن زده‌اند موافقت کرده است.

کمیسیون اروپا می‌گوید مسافرانی که واکسن‌های تایید شده در اتحادیه اروپا را تزریق کرده‌اند مشمول این طرح خواهند شد و در آینده نیز دریافت‌کنندگان هر واکسن دیگری که سازمان بهداشت جهانی آن را تایید کند به این فهرست اضافه خواهند شد.

آژانس دارویی اروپا تاکنون استفاده از واکسن‌های «فایزر»، «مدرنا»، «آسترازنکا» و «جانسون و جانسون» را تایید کرده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز همین موارد را تایید کرده و قرار است در هفته جاری در مورد دو واکسن چینی تصمیم‌گیری کند. انتظار می‌رود که هر دو نهاد واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را نیز تایید کنند.

کمیسیون اروپا در عین حال یادآوری می‌کند که در تصمیم‌گیری برای دادن اجازه سفر اتباع هر کشور ثالت، اقدام متقابل آن کشور و دادن اجازه سفر به اتباع اروپایی باید مدنظر قرار بگیرد.

کمیسیون اروپا در این طرح یک مکانیسم موسوم به «ترمز اضطراری» را نیز در نظر گرفته که به اتحادیه اروپا امکان می‌دهد در صورت وخامت شیوع ویروس در هر کشور مشخص به سرعت ورود اتباع آن را متوقف کند.

معیارهایی که در این طرح مد نظر قرار گرفته از جمله وضعیت شیوع ویروس در سایر کشورها هر دو هفته یک بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از اقداماتی که کمیسیون اروپا برای کنترل سفرهای تابستانی در نظر گرفته، ایجاد مرکزی برای داده‌های مربوط به افرادی است که واکسن دریافت کرده، تست کرونا آن‌ها منفی است و یا پس از ابتلا به کووید و بازیافت سلامت نسبت به این بیماری مصونیت دارند.

بر اساس گزارش خبرگزای رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG