لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

شرط اتحادیه اروپا برای موافقت با تعویق اجرای برگزیت


دونالد توسک
دونالد توسک

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، روز چهارشنبه ۲۹ اسفند گفته است، در صورتی که پارلمان بریتانیا با طرح نخست وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت،موافقت کند، تعویق این فرایند برای مدت زمانی کوتاه ممکن خواهد بود.

رویترز می‌گوید، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا از اتحادیه اروپا خواسته است تا با تعویق در اجرای«برگزیت» به «مدت سه ماه» موافقت کند. قرار است اعضای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در این خصوص مذاکره کنند.

این در حالی است که نمایندگان پارلمان بریتانیا پیش از این دو بار با طرح خانم می برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند. پیشتر قرار بود طرح خانم می برای سومین بار این هفته در پارلمان بریتانیا به رای گذاشته شود، اما این موضوع از دستور کار خارج شده است.

با این حال، دونالد توسک گفته است: معتقدم تعویق کوتاه مدت ممکن است، اما به شرطی که نمایندگان پارلمان به طرح خروج رای مثبت بدهند.

رئیس شورای اروپا تصریح کرده است در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، نیازی به برگزاری نشست اضطراری شورای اروپا در هفته آینده و پیش از ۲۹ مارس (۹ فروردین) نخواهد بود در غیر این صورت باید نشست اضطراری برگزار شود.

نخست وزیر بریتانیا با این در حال در پارلمان این کشور گفته است که از تعویق طولانی حمایت نمی‌کند.

ترزا می گفته است: به عنوان نخست وزیر من آمادگی تعویق برگزیت به بعد از ۳۰ ژوئن را ندارم.

نخست وزیر بریتانیا همچین گفته است که تمایل دارد از پارلمان بخواهد که یک بار دیگر به طرح وی درباره برگزیت رای بدهد.

وی زمان این رای گیری را مشخص نکرده است.

تقریبا سه سال پس از رفراندم هنوز نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشخص نیست. پس از رفراندوم در سال ۲۰۱۶، بریتانیا درخواست خروج از اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد که براساس قانون می‌بایست پس از دو سال در ۲۹ مارس نهایی شود.

هرگونه تعویقی در اجرای برگزیت مستلزم تصویب آن توسط تمامی ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپاست که در عمل به این اتحادیه امکان خواهد داد شرایط خود برای تعویق را به بریتانیا تحمیل کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG