لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

اتحادیه اروپا «سرکوب مستمر» رسانه‌های مستقل و نهاد مدنی در روسیه را محکوم کرد


جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از روسیه خواست «سرکوب مستمر» رسانه‌های مستقل، روزنامه‌نگاران و نهادهای مدنی را متوقف کند و همچنین تشدید سرکوب در آستانه انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر را «نگران کننده» توصیف کرد.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۳۱ تیر منتشر شد به تصمیم اخیر حکومت روسیه اشاره کرد که نام تعدادی از روزنامه‌نگاران مستقل، یک نهاد مدنی و یک رسانه مستقل را در فهرست «عوامل خارجی» و یا «سازمانهای نامطلوب» قرار داده است.

آقای بورل در بیانه خود مشخصا از نهاد مدنی «موسسه حقوق و سیاست عمومی» که در فهرست «عوامل خارجی» قرار داده شده و همینطور رسانه «پروجکت» و یک نهاد مدنی دیگر به نام «کوماندا ۲۹» نام برد که در فهرست «سازمان‌های نامطلوب» گنجانده شده اند.

«کوماندا ۲۹» تحت فشارهای دولت روسیه تصمیم گرفته فعالیت خود را متوقف کند.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز اعمال فشار به این نهاد را «اتهامات غیرقابل توجیه» توصیف کرد.

با توجه به کاهش میزان حمایت از حزب روسیه واحد که مورد حمایت حاکمیت است، اقدام اخیر دولت روسیه بخشی از تشدید سرکوب رسانه‌های مستقل و نهادهای مدنی در آستانه انتخابات پارلمانی تلقی می‌شود.

نابیلا ماسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «مجموعه اقدامات اخیر به تشدید سرکوب دگراندیشان، مخالفان و منتقدان و حذف تمامی نهادها و صداهای مستقل در فضای عمومی جامعه روسیه منجر خواهد شد.»

او در بخش دیگری از بیانیه افزود: «اتحادیه اروپا همبستگی خود با جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران مستقل در روسیه را اعلام می‌ند و به حمایت از فعالیت‌های مهم آنها ادامه خواهد داد.»

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG