لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

اتحادیه اروپا کمک مالی به کشورهای اروپای شرقی برای موافقت با تحریم نفت روسیه را بررسی می‌کند


یک زن در تجمع حمایت از اوکراین در بلژیک پلاکاردی حاوی این پیام در دست دارد که «نه به گاز و نفت روسیه»
یک زن در تجمع حمایت از اوکراین در بلژیک پلاکاردی حاوی این پیام در دست دارد که «نه به گاز و نفت روسیه»

یک مقام اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت به خبرگزاری رویترز گفت کمیسیون اروپا اعطای کمک مالی بیشتر به کشورهای اروپای شرقی با هدف جلب موافقت آن‌ها با تحریم نفت روسیه را بررسی می‌کند.

این طرح بخشی از تحریم‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین است. به گفته مقام اتحادیه اروپا، تصویب بسته تحریمی جدید هنوز در گرو توافق اعضا در مورد میزان کمک مالی لازم برای توسعه زیرساخت‌های انرژی در کشورهای اروپای شرقی است.

به گفته او، یک مانع دیگر در این مذاکرات عدم رضايت قبرس از ممنوع کردن فروش مستغلات به شهروندان روس است.

چانه‌زنی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد متن پیشنهادی کمیسیون برای بسته تحریم جدید روسیه ادامه دارد و گزارش می‌شود که این متن برای جلب موافقت برخی از کشورهای عضو مورد بازبینی قرار گرفته است.

مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش در گزارش قید شود گفت یکی از موادی که از متن اولیه تحریم‌های جدید حذف شده است ممنوعیت حمل نفت روسیه توسط نفتکش‌های کشورهای عضو اتحادیه به دلیل مخالفت یونان، قبرس و مالت بوده است.

ولی بند دیگر که ممنوعیت ارائه خدمات مالی و بیمه به حمل‌ونقل نفت روسیه است در متن اصلی تغییر نکرده است.

طبق تحریم‌های جدید، تمامی کشورهای عضو منهای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک باید تا پایان سال جاری میلادی خرید نفت از روسیه را متوقف کنند. این سه کشور به دلیل وابستگی شدید به نفت روسیه تا اواسط یا پایان سال ۲۰۲۴ فرصت خواهند داشت این تحریم را اجرا کنند.

مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک تنها کشورهای اروپای شرقی هستند که به دریا راه ندارند و از تحریم نفت روسیه بیش از سایر کشورها لطمه خواهند خورد.

مقام اتحادیه اروپا گفت نگرانی‌های این کشورها مشروع است و اکنون اتحادیه اروپا قصد دارد کمک مالی و سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه انتقال انرژی از سایر کشورهای عضو به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را افزایش دهد. او رقم دقیق کمک مالی را مشخص نکرد ولی گفت کمتر از میلیاردها یورو خواهد بود.

اتحادیه اروپا به‌دلیل نگرانی‌ها از عدم رعایت اصول و مقررات این اتحادیه در زمینه حاکمیت قانون در مجارستان، ۷.۲ میلیارد یورو از بسته کمک مالی مربوط به احیای اقتصادی پس از بحران کرونا را به این کشور پرداخت نکرد. دیپلمات‌ها می‌گویند دولت ویکتور اوربان ممکن است موافقت با تحریم نفت روسیه را به دریافت این مبلغ مشروط کند.

مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این موضوع را رد کرد و گفت کمک مالی جدید فقط برای سرمایه‌گذاری در خطوط لوله‌ انتقال نفت و تغییر کاربری پالایشگاه‌ها در شرق اروپا می‌تواند هزینه شود که در حال حاضر اکثر آن‌ها فقط قادرند نفت روسیه را تصفیه کنند.

بلغارستان نیز تهدید کرده که اگر کمک مالی دریافت نکند طرح تحریم نفت روسیه را وتو خواهد کرد. ولی مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که این کشور با توجه به دسترسی به بنادر دریای سیاه می‌تواند فقدان نفت وارداتی از روسیه را به اشکال دیگری جبران کند.

مشکل دیگر برای تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه، سرمایه‌گذاری کلان شهروندان آن کشور در بازار مستغلات قبرس است. مقام اتحادیه اروپا گفت مذاکره در مورد مقررات قضایی برای یافتن توافقی در این زمینه ادامه دارد.

هدف اتحادیه اروپا از ممنوع کردن ارائه خدمات مالی و بیمه به نفتکش‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند ایجاد موانع جدی برای صادرات انرژی روسیه به چین و سایر کشورهای جهان است ولی میزان موفقیت و تاثیرگذاری این اقدام روشن نیست.

کارشناسان حمل‌ونقل و بیمه می‌گویند مشتریان نفت روسیه چنین تحریم‌هایی را رعایت نمی‌کنند و به راحتی می‌توانند از نفتکش‌ها و خدمات بیمه کشورهای خود استفاده کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG