لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

اروپا ۷ نفر را به خاطر مشارکت در برگزاری انتخابات محلی روسیه در کریمه تحریم کرد


پرچم‌های روسیه و کریمه در مرکز کریمه
پرچم‌های روسیه و کریمه در مرکز کریمه

اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۸ بهمن هفت فرد متهم به تضعیف حق حاکمیت اوکراین از طریق برگزاری انتخابات محلی روسیه در ناحیه کریمه را تحریم کرد. دولت روسیه در سال ۲۰۱۴ ناحیه کریمه را به خاک خود ملحق کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اموال و دارایی‌های این افراد در اروپا مسدود و اجازه سفر به اتحادیه اروپا نخواهند داشت.

یک مقام ارشد ناحیه کریمه و یک عضو ارشد کمیسیون انتخابات شهر سواستوپول که اتحادیه اروپا او را مسئول برگزاری انتخابات شهریور ماه می‌داند، از جمله تحریم‌شدگان هستند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «این افراد با مشارکت فعال در انتخابات از اقدامات و سیاست‌هایی دفاع کرده‌اند که حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را به خطر انداخته است.»

در پی این تصمیم در مجموع فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا در رابطه با تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به ۱۷۷ فرد و ۴۴ نهاد و موسسه رسید.

اتحادیه اروپا پس از الحاق ناحیه کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ آن کشور را تحریم کرد و حاضر نشده است حاکمیت روسیه بر کریمه را به رسمیت بشناسد. علاوه بر این، به دلیل دخالت‌های مسکو در امور داخلی اوکراین تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کرد که حداقل تا پایان ماه ژوئیه امسال ادامه خواهند داشت. تحریم مناسبات سیاسی و تجاری با ناحیه کریمه نیز حداقل تا پايان ماه ژوئن امسال ادامه خواهد یافت.

تصمیم اخیر اتحادیه اروپا پس از پذیرفتن تحریم‌های جدید از سوی قبرس اتخاذ شد چون طبق قوانین داخلی اتحادیه اروپا وضع هردگونه تحریمی مشروط به تایید تمامی کشورهای عضو اتحادیه است.

به گفته دیپلمات‌ها، دولت قبرس با مخالفت خود چند هفته اتخاذ این تصمیم را به تاخیر انداخت و به جای آن خواستار تحریم ترکیه به دلیل حفاری میدان‌های انرژی در آب‌های دریای مدیترانه بود.

بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل افراد و نهادهایی است که برای الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه با آن کشور همکاری کرده و یا در اداره امور این ناحیه مشارکت دارند.

یکی از افرادی که روز سه شنبه به فهرست تحریم‌ها اضافه شد یوری گوتسانیوک است که پس از انتخابات تابستان سال گذشته به عنوان نخست وزیر دولت محلی کریمه معرفی شد.

اهداف اصلی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه صنعت انرژی، بانکداری و صنایع تسلیحاتی آن کشور هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG