لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

کمیسیون اروپا: بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا به کوويد مبتلا شده‌اند


کمیسیون اروپا می‌گوید با توجه به تداوم جهش در ویروس کرونا احتمال بروز موارد جدیدی از ابتلای گسترده مردم به سویه‌های جدید وجود دارد.
کمیسیون اروپا می‌گوید با توجه به تداوم جهش در ویروس کرونا احتمال بروز موارد جدیدی از ابتلای گسترده مردم به سویه‌های جدید وجود دارد.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوران اضطراری همه‌گیری کووید- ۱۹ را پشت سر گذاشته‌اند و از این پس انتشار آمار روزانه یا هفتگی مبتلایان ضروری نیست.

طبق برآوردهای این کمیسیون، طی دو سال گذشته بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا به درجات مختلفی از کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند.

کمیسیون اروپا افزود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید هر چه سریع‌تر واکسیناسیون کودکان را کامل کنند و این اتحادیه تولید داروهای ضد ویروس را در دستور کار قرار خواهد داد.

آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا گفت که آمارهای رسمی حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به کووید-۱۹ را منعکس می‌کند ولی اگر موارد گزارش نشده را در نظر بگیریم موارد ابتلا، به احتمال فراوان، به ۳۵۰ میلیون نفر می‌رسد که حدود ۷۷ درصد از جمعیت اتحادیه اروپاست.

استلا کیریاکیدس، مسئول امور بهداشتی اتحادیه اروپا، گفت: «با توجه به کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ بر اثر بیماری کووید- ۱۹ در ماه‌های اخیر، اتحادیه اروپا انجام تست گسترده و گزارش‌دهی در مورد تعداد مبتلایان را متوقف می‌کند.

کمیسیون اروپا افزود که با توجه به تداوم جهش در ویروس کرونا احتمال بروز موارد جدیدی از ابتلای گسترده مردم به سویه‌های جدید وجود دارد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید برای بازگشت به وضعیت اضطراری آماده باشند و واکسیناسیون را تسریع کنند.

این کمیسیون بر ضرورت واکسیناسیون افرادی که تاکنون واکسن نزده‌اند و به خصوص واکسیناسیون کامل کودکان قبل از شروع سال تحصیلی آینده تاکید کرده است.

طبق آمارهای کمیسیون اروپا، ضریب واکسیناسیون در میان کودکان ۵ تا ۹ ساله هم اکنون ۱۵ درصد ولی در میان گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ ساله بالاتر از ۷۰ درصد است.

این نهاد خاطرنشان کرد که به احتمال فراوان از برنامه‌های مربوط به تولید داروهای جدید مقابله با ویروس کرونا به خصوص مواردی که نگهداری و تجویز آن‌ها ساده‌تر است حمایت خواهد کرد.

قرص‌های ضد ویروس محصول شرکت‌های «فایزر» و «مرک» توسط آژانس دارویی اتحادیه اروپا تایید شده‌اند ولی تجویز آن‌ها به دلایل گوناگون از جمله کاهش چشمگیر سرعت همه‌گیری، گران بودن بهای این داروها و دشواری‌های اداری و قانونی تجویز آن‌ها در هر یک از کشورهای عضو بسیار محدود بوده است.

کمیسیون اروپا افزود که از تولید نسل بعدی واکسن‌های کرونا حمایت خواهد کرد که انتظار می‌رود میزان و دوره زمانی تاثیرگذاری آن‌ها در مقایسه با واکسن‌های قبلی بیشتر باشد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG