لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه و بلاروس وضع کرد


اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۸ اسفند تحریم‌های بیشتری علیه روسیه و متحد آن بلاروس وضع کرد. ولی به نظر می‌رسد که رهبران کشورهای عضو این اتحادیه در اجلاس روز پنجشنبه درخواست دولت اوکراین برای تسریع روند پیوستن آن کشور به اتحادیه اروپا را رد خواهند کرد.

همزمان با چهاردهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، کمیسیون اروپا اعلام کرد که چهارده الیگارش دیگر را تحریم و رابطه با بانک مرکزی و بانک‌های مهم بلاروس را قطع می‌کند.

مقامات اتحادیه اروپا در آستانه اجلاس سران کشورهای عضو با صراحت گفتند که درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به اتحادیه اروپا پذیرفته نخواهد شد.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: «ما خواهان تقویت مناسبات با اوکراین هستیم ولی عضویت در اتحادیه یک روند طولانی است». او افزود اتحادیه اروپا قصد دارد دسترسی اوکراین به بازار مشترک و شبکه توزیع انرژی اروپا را افزایش دهد که به معنای «همکاری بسیار نزدیک با این اتحادیه» است.

این تصمیم اتحادیه اروپا موجب دلسردی اوکراین خواهد شد که برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه خواهان حمایت اقتصادی و نظامی بیشتر از سوی غرب است.

یک مقام دیگر اتحادیه اروپا گفت: «بعید است رهبران کشورهای عضو با نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کنند ولی به احتمال زیاد گسترش همکاری و پیوند با اتحادیه مورد توافق قرار خواهد گرفت. در شرایط فعلی که بخشی از خاک اوکراین در تصرف روسیه است و احتمال اشغال کامل اوکراین نیز وجود دارد نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا ناممکن است».

اوکراین در سال ۲۰۱۴ در پی سرنگونی دولت متمایل به روسیه که قصد داشت مناسبات با مسکو را توسعه دهد پیمان همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا را امضا کرد.

روسیه در واکنش به این اقدام ناحیه کریمه را به خاک خود الحاق و حمایت از شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین را آغاز کرد. قدرت‌های غربی نیز متقابلا بخشی از صنایع انرژی و تسلیحاتی و نظام بانکی روسيه را تحریم کردند.

تحریم‌ ۱۶۰ نفر و ۱۴ الیگارش دیگر

تحریم‌های روز چهارشنبه ۱۶۰ نفر از جمله اعضای پارلمان روسیه، ۱۴ الیگارش دیگر و رئیس خطوط هوایی روسیه را دربر می‌گیرد. اتحادیه اروپا در واکنش به حمله نظامی به اوکراین تاکنون ۸۶۲ فرد و ۵۳ موسسه و شرکت روسی را تحریم کرده است. علاوه بر این اتحادیه اروپا صدور فناوری دریانوردی به روسیه را ممنوع و راه‌های نقل و انتقال پوششی پول با هدف دور زدن تحریم‌ها را مسدود کرده است.

در تحریم‌های جدید مراودات با بانک مرکزی بلاروس نیز ممنوع شده است و سه بانک مهم آن کشور از دسترسی به سوئیفت محروم شده‌اند. اتحادیه اروپا در روزهای گذشته هفت بانک مهم روسی را به همین شیوه تحریم کرده است.

یکی دیگر از محورهای مهم نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا یافتن راه‌هایی برای کاهش وابستگی شدید اروپا به انرژی صادراتی روسیه است.

به نظر می‌رسد که کشورهای عضو در مورد نحوه اعمال فشار بر روسیه و چگونگی توسعه اتحادیه اروپا اتفاق‌نظر ندارند. از قرار معلوم فرانسه، هلند و چند کشور دیگر با پذیرش اعضای جدید، روندی که مشروط به توافق تمامی اعضای اتحادیه است، مخالفند.

پیوستن به اتحادیه اروپا یک روند طولانی و مستلزم اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاسی گسترده و شروط دیگر است.

با توجه به این‌که برخی از کشورهای اروپای شرقی به‌خصوص مجارستان و لهستان که در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوستند در سال‌های اخیر برخی از معیارهای مهم این اتحادیه را نقض کرده‌اند، کشورهای اروپای غربی به پذیرش اعضای جدید در شرق اروپا تمایلی ندارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG