لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

اتحادیه اروپا از ایران خواست که به تعهداتش در برجام بازگردد


اتحادیه اروپا ضمن اعلام مجدد حمایت از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، به تاکید از ایران خواست که تعهدات هسته‌ای خود را بدون تاخیر و به صورت کامل اجرا کند.

بیانیه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در پی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود که جمهوری اسلامی را متهم کرده که مانع بازرسی از دو سایت مشکوک به ذخیره‌سازی اورانیوم شده است.

این اتحادیه در بیانیه خود از برجام به عنوان «دستاوردی مهم و چندجانبه» نام برده و تصریح کرده که خود را همچنان به حمایت از آن متعهد می‌داند تا بدین وسیله اطمینان یابد که برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی صلح‌طلبانه دارد و از این رو نیز اجرای کامل آن امری ضروری است.

بیانیه اتحادیه اروپا سپس به موارد نقض تعهدات ایران از جمله غنی‌سازی در سایت فردو اشاره و نسبت به این موارد ابراز نگرانی عمیق کرده است. در این بیانیه به افزایش ذخایر غنی‌سازی شده اورانیوم ایران اشاره شده که از حد مجاز در برجام فراتر رفته و اکنون به ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم رسیده است.

بر اساس برجام، ایران مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد. اما ایران در واکنش به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، از سال گذشته تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده است. اما اتحادیه اروپا در بیانیه روز سه‌شنبه خود ضمن انتقاد از این سیاست ایران تاکید کرده که تهران باید به برجام بازگردد و تمام تعهداتش را بدون فوت وقت اجرا کند.

این بیانیه همچنین از اقدام ایالات متحده در لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید که لغو این تحریم‌ها نیز ضرورت دارد.

ایالات متحده آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان به تعهدات خود مبنی بر بهره‌مندی تهران از منافع اقتصادی برجام پایبند نبوده‌اند و در نتیجه از میزان تعهداتش کم می‌کند.

آزانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیه نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد روز دوشنبه در گزارشی با انتقاد از ایران اعلام کرد بیش از چهار ماه است که تهران اجازه بازرسی از دو سایت مشکوک به ذخیره‌سازی اورانیوم یا فعالیت‌های هسته‌ای دیگر را نمی‌دهد و بیش از یک سال است که از مذاکره جدی طفره می‌رود.

XS
SM
MD
LG