لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

اتحادیه اروپا از شرکت «آسترازنکا» به دليل تاخير در تحويل واکسن شکایت کرد


شرکت «آسترازنکا» در سه ماهه اول سال جاری میلادی فقط ۳۰ میلیون دوز واکسن به اتحادیه اروپا تحویل داده است.
شرکت «آسترازنکا» در سه ماهه اول سال جاری میلادی فقط ۳۰ میلیون دوز واکسن به اتحادیه اروپا تحویل داده است.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه ششم اردیبهشت اعلام کرد که از شرکت «آسترازنکا» به دلیل عدم اجرای مفاد قراردادهای تحویل واکسن شکایت کرده است.

واکسن «آسترازنکا» در طرح واکسیناسون گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا و طرح بین‌المللی توزیع واکسن در میان کشورهای فقیر نقش بسیار مهمی دارد. ولی تاخیر در تحویل واکسن‌های محصول این شرکت باعث نارضایتی شدید اتحادیه اروپا شده و یکی از عوامل مهم در کندی روند واکسیناسیون در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه قلمداد می‌شود.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه جمعه گذشته به دلیل «نقض قراردادهای مربوط به پیش خرید واکسن» از شرکت «آسترازنکا» شکایت کرده است.

او افزود: «دلیل این شکایت، عدم اجرای برخی از تعهدات مندرج در قراردادها و ناتوانی این شرکت در تحویل به موقع واکسن‌هایی است که اتحادیه اروپا پیش خرید کرده است».

در قراردادی که چند ماه پیش بین دو طرف منعقد شد اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیون دوز واکسن از شرکت «آسترازنکا» خریداری کرد و گزینه سفارش ۱۰۰ میلیون دوز دیگر در نظر گرفته شد.

شرکت «آسترازنکا» در سه ماهه اول سال جاری میلادی فقط ۳۰ میلیون دوز به این اتحادیه تحویل داده است و می‌گوید در سه ماهه دوم امسال ۷۰ میلیون دوز دیگر تحویل خواهد داد در صورتی که طبق قرارداد متعهد شده است که در این مدت ۱۸۰ میلیون دوز تحویل دهد.

شرکت «آسترازنکا» می‌گوید در قراردادش با اتحادیه اروپا نه تعهد مطلق به تاریخ تحویل واکسن بلکه اهداف کلی در نظر گرفته شده و به دلیل تاخیر در افزایش تولید در ماه‌های اول نتوانسته است این اهداف را عملی کند.

کمیسیون اروپا ماه گذشته سازوکار حل اختلاف با شرکت «آسترازنکا» را با هدف تضمین تحویل به موقع واکسن‌های خریداری شده راه‌اندازی کرد. در پی راه‌اندازی این مکانیسم، اتحادیه اروپا اعلام کرد که گزینه پیش خرید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اضافی از «آسترازنکا» را لغو خواهد کرد.

اورسو فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هفته گذشته اعلام کرد که این کمیسیون با شرکت‌های «فایزر» و «بیو ان‌تک» قرارداد جدیدی برای خرید ۱۰۸ میلیارد دوز واکسن در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ امضا می‌کند.

او افزود این قرارداد شامل دوزهای اضافی برای واکسیناسیون مجدد، واکسن‌های مناسب برای مقابله با گونه‌های جدید ویروس کرونا و واکسن‌های بالقوه برای کودکان و نوجوانان است.

او در عین حال یادآوری کرد که تا پایان فروردین بیش از ۱۲۳ میلیون دوز واکسن در جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری اتحادیه اروپا تزریق شده و تا پایان ماه ژوئیه ۷۰ درصد از جمعیت آن واکسینه خواهند شد.

در برنامه‌ریزی‌های قبلی اتحادیه اروپا رسیدن به این هدف، پایان ماه اوت تعیین شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG