لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

اتحادیه اروپا به اتفاق آرا با توافق تجاری با بریتانیا موافقت کرد


پارلمان اروپا؛ عکس از بایگانی
پارلمان اروپا؛ عکس از بایگانی

سخنگوی ریاست اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه، به اتفاق آرا با «درخواست موقت» توافق تجاری با بریتانیا موافقت کرده‌اند تا امکان اجرایی شدن آن از یکم ژانویه ۲۰۲۱ فراهم شود.

سباستین فیشر، سخنگوی ریاست شورای اروپایی، روز دوشنبه ۸ دی‌ماه، با انتشار توئیتی از موافقت سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا با درخواست اولیه این توافق تجاری خبر داد.

پس از نزدیک به یک سال کشمکش، بریتانیا و اتحادیه اروپا سرانجام روز ۲۴ دسامبر (۴ دی) به توافقی تاریخی درباره مقررات حاکم بر روابط بین خود پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه، موسوم به برگزیت، دست یافتند.

از آن‌جا که مهلت دوره انتقالی برای دستیابی به توافق تجاری بین دو طرف تا ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) امسال تعیین شده بود، فرصت بسیار اندکی برای تصویب کامل توافق باقی ماند.

توافق یاد شده به طرفین امکان تجارت بدون تعرفه کالا را می‌دهد و همچنین همکاری‌های نزدیک پلیس و نهادهای قضایی را ممکن می‌کند.

بریتانیا با سپری کردن دوره انتقالی ۱۱ ماهه، سرانجام از روز یکم ژانویه ۲۰۲۱ از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی خارج خواهد شد.

اجرای این توافق تجاری همچنان نیازمند تایید پارلمان اروپا است اما از آن‌جا که فرآیند تصویب آن تنها در سال جدید میلادی امکان‌پذیر خواهد بود، ضرورت موافقت با درخواست موقت دوچندان شد.

بنابر پیشنهاد کمیسیون اروپایی، دوره اعتبار درخواست موقت تا ۲۸ فوریه (۹ بهمن) تعیین شده است تا پارلمان برای بررسی دقیق توافق از مدت زمان کافی برخوردار باشد.

در بیانیه‌ای که پس از انجام مذاکرات میان پارلمان اروپا و کمیسیون اروپایی و میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد، در روز دوشنبه، منتشر شد، پارلمان اروپا تاکید کرده است چنین درخواست موقتی را یک «استثنا» تلقی خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید که صرفا به دلیل شرایط ویژه و منحصر به فرد کنونی و به منظور جلوگیری از آشوب و اخلال در روند زندگی شهروندان و کسب‌وکارها، تصمیم به موافقت با چنین درخواست اولیه‌ای گرفته است.

در ادامه این بیانیه به احتمال تمدید مهلت اجرای درخواست موقت تا ماه مارس اشاره شده است. بر همین اساس، پارلمان اروپا و پارلمان بریتانیا هر دو نیازمند بررسی دقیق و کامل متن توافق هستند.

پیش از دستیابی به توافق، مقام‌ها و کارشناسان در مورد زیان ۴۰ میلیارد پوندی بریتانیا در سال آینده و از بین رفتن ۳۰۰ هزار شغل در صورت خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، هشدار داده بودند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان و رادیو فردا/ آ.ت/ پ.پ
XS
SM
MD
LG