لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

شمار درخواست پناهندگی ایرانی‌ها از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ دو برابر شد


گروهی از پناهجویان در حال عبور از یک جاده پر از گل‌ولای از یونان به سمت مقدونیه
گروهی از پناهجویان در حال عبور از یک جاده پر از گل‌ولای از یونان به سمت مقدونیه

آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد: شمار درخواست پناهندگی ایرانی‌ها از کشورهای عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شده است.

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه چهارم اسفند در سایت این نهاد اروپایی منتشر شد، شمار درخواست پناهجویی ایرانی‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هرکدام هفت هزار و ۷۰۰ مورد بود، اما این رقم در سال گذشته میلادی به ۱۳ هزار و ۴۴۴ مورد رسید.

جزئیات آمارهای آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که پارسال به نیمی از درخواست‌های پناهندگی ایرانی‌ها رسیدگی شده و به حدود سه هزار نفر پناهندگی اعطا شده است.

در مجموع از سال ۲۰۱۴ تاکنون، نزدیک به ۱۵۵ هزار ایرانی از اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند که با یک سوم از آن‌ها موافقت شده است.

بیشترین درخواست پناهندگی ایرانی‌ها از اتحادیه اروپا مربوط به سال ۲۰۱۶ است که شمار درخواست‌ها به بیش از ۴۱ هزار مورد رسیده بود.

آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا می‌افزاید پارسال در مجموع ۹۶۶ هزار نفر از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه درخواست پناهندگی کردند که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد و این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ است.

به نظر می‌رسد لغو محدودیت‌های کرونایی، سفر آزادانه شهروندان خارجی به اتحادیه اروپا و بدتر شدن وضعیت اقتصادی جهان در سال گذشته به خاطر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، از عوامل اوج‌گیری دوباره درخواست‌های پناهندگی بوده است.

شهروندان سوریه با بیش از ۱۳۲ هزار درخواست، افغان‌ها با نزدیک به ۱۲۹ هزار درخواست و شهروندان ترکیه با ۵۵ هزار درخواست، در صدر فهرست پناهجویان بوده‌اند. شمار شهروندان ترکیه که در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کرده‌اند نیز دو برابر شده است.

پارسال نزدیک به ۲۹ هزار شهروند اوکراینی و ۱۷ هزار شهروند روسی نیز از اعضای اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کردند که نسبت به سال ۲۰۲۱ به ترتیب رشدی ۳۰۰ درصدی و ۱۴۰ درصدی نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، چهار میلیون شهروند اوکراینی در اتحادیه اروپا به‌صورت موقتی اسکان داده شده‌اند.

با استفاده از گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG