لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

انریکه مورا پس از دیدار با مقامات ایرانی به واشینگتن سفر کرد


نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران پس از بازدید خود از تهران که با هدف رفع آخرین موارد اختلاف بین طرفین صورت گرفت، روز سه‌شنبه به واشینگتن سفر کرد.

انریکه مورا در طول این سفر دو روزه خود با راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، و همچنین برت مک‌گرک، مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید، و ویکتوریا نولاند دیپلمات شماره سه آمریکا، دیدار خواهد کرد.

آقای مورا روز چهارشنبه نیز در نشستی میان مقامات عالی اتحادیه اروپا و ایالات متحده درباره روسیه و تهاجم نظامی آن به اوکراین شرکت خواهد کرد.

سفر انریکه مورا پس از دیدار روز یکشنبه او با مقامات ایرانی انجام شده است که «تلاشی برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین» بود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی گفته بود که «ظرف چند روز آینده» ممکن است توافق حاصل شود. او اما روز دوشنبه لحن مطمئن خود را تغییر داد و از بروز موانع جدید بر سر دستیابی به توافق صحبت کرد.

انریکه مورا نیز بدون اشاره به جزئیات گفته بود که «خیلی چیزها در مخاطره است» و «ما باید این مذاکرات را به نتیجه برسانیم».

با این حال آقای بورل در سخنان خود به «تضمین‌هایی در مورد سپاه پاسداران» اشاره کرد که سرنوشت مذاکرات را با ابهام مواجه کرده است.

ایران از ایالات متحده خواسته است که سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور خارج کند. با این حال رابرت مالی اخیرا در کنفرانسی در دوحه اعلام کرد که حتی اگر توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شکل بگیرد، «ایالات متحده تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۹۸ و در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وارد فهرست سازمان‌های تروریستی شد با این استدلال که این گروه نظامی ایرانی «فعالانه در تأمین مالی و ترغیب تروریسم به‌عنوان ابزاری برای کشورداری مشارکت دارد» و «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

در روزهای اخیر بیش از ۴۰ نماینده جمهوری‌خواه کنگره در نامه به وزارت خارجه کشورشان نسبت به عواقب پاک کردن نام سپاه از فهرست تروریستی هشدار دادند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG