لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

بیانیه اتحادیه اروپا در حمایت از توافق هسته ای با ایران


اتحادیه اروپا روز دوشنبه طی بیانیه‌ای حمایت خود از حفظ توافق هسته‌ای با ایران، برجام، را اعلام کرد و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را مسئله داخلی ایالات متحده دانست.

وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بیانیه خود از واشینگتن خواسته‌اند پیش از برداشتن هرگونه قدمی، تبعات آن برای امنیت آمریکا و هم‌پیمانانش و منطقه در نظر بگیرند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۱ مهرماه اعلام کرد که نمی تواند پایبندی ایران را به توافق اتمی تیرماه سال ۱۳۹۴ با شش قدرت جهانی تایید کند و موضوع را برای تصمیم‌گیری به کنگره احاله خواهد داد.

به دنبال تصمیم آقای ترامپ، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در زمینه برگرداندن تحریم‌های معلق‌شده ایران، تصمیم‌گیری کند؛ تصمیمی که می‌تواند آینده توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد.

متن این بیانیه را از نظر می گذارنید:

بیانیه اتحادیه اروپا در مورد توافق هسته‌ای با ایران (برجام)

۱- برجام، محصول ۱۲ سال دیپلماسی که اتحادیه اروپا زمینه آنرا فراهم کرد و با رای تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شد، یک عنصر مهم در معماری منع توسعه هسته‌ای بين المللی و امنیت منطقه است. اجرای موفقیت آمیز آن تصمین می کند که برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز باقی بماند. اتحادیه اروپا تاکید می کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی ۸ بار تایید کرده که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود در قبال این توافق و تحت یک بازرسی سختگیرانه و همه جانبه عمل می کند.

۲- اتحادیه اروپا به تداوم اجرای موثر تمامی بخش‌های برجام متهد است. اتحادیه اروپا تاکید می کند که لغو تحریم‌های هسته‌ای روی مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران تاثیر مثبتی داشته و از جمله برای مردم ایران نیز مفید بوده است. همکاری‌ها را تقویت کرده و زمینه را برای تداوم دیالوگ با ایران فراهم می کند.

۳- اتحادیه اروپا معتقد است که عدم تایید وفاداری ایران به تعهداتش در قبال برجام از سوی پرزیدنت دونالد ترامپ در چارچوب سیاست داخلی آمریکاست. اتحادیه اروپا، آمریکا را تشویق می کند تا به برجام متعهد بماند و قبل از اتخاذ تصمیم‌های بعدی ضرورت‌های امنيتی آمریکا، متحدانش و منطقه را در نظر بگیرد.

۴- با وجودیکه اتحادیه اروپا نگرانی‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و افزایش تنش در منطقه را ابراز می کند تاکید دارد که با این مسایل باید در خارج از چارچوب برجام و به اشکال و در کانالهای مناسب برخورد شود. اتحادیه اروپا آمادگی آن را دارد که به شکل فعالی از طرح‌ها برای تضمین ثبات و صلح در منطقه حمایت کند.

۵- در دوران تهدیدهای هسته‌ای پیچیده، اتحادیه اروپا مصمم است که برجام را به عنوان عنصرمهمی در معماری منع توسعه هسته‌ای در سطح جهان حفظ کند.

تاکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام؛دیدگاه مهران براتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:05 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG