لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

محکومیت خشونت‌های طالبان توسط اتحادیه اروپا؛ سال گذشته «۳۱۵ غیرنظامی» در غرب افغانستان کشته شدند


انفجار اخیر یک بمب در خودرویی در گردیز افغانستان
انفجار اخیر یک بمب در خودرویی در گردیز افغانستان

با ادامه یافتن خشونت‌های طالبان در افغانستان و به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح با این گروه، اتحادیه اروپا در اعلامیه مشترکی با نمایندگی‌های سیاسی چندین کشور دیگر و نماینده غیرنظامی ناتو گفته است که ادامه اقدامات خشونت‌بار طالبان جامعه جهانی را خشمگین خواهد کرد.

اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۱۲ بهمن، با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که هیئت این اتحادیه و نمایندگی‌های دیپلماتیک استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلستان و آمریکا ادامه ترورها، آدم‌ربایی‌ها و تخریب زیرساخت‌های حیاتی افغانستان را به شدت محکوم می‌کنند.

در این اطلاعیه آمده است که این خشونت‌ها متوجه جامعه مدنی، قضایی، رسانه‌ای، مذهبی، پزشکی و نمایندگان غیرنظامی دولت است که برای افغانستان صلح‌آمیز و مرفه ضروری هستند.

اتحادیه اروپا در این اطلاعیه گفته است که «طالبان مسئول بیشتر این اقدام‌های خشونت‌بار هستند که سبب تضعیف نهادهای دولتی خواهد شد و به ایجاد محیط ناامنی کمک خواهد کرد که در آن گروه‌های تروریستی و جنایتکار بتوانند آزادانه فعالیت کنند.»

این اطلاعیه افزوده است که «جامعهٔ جهانی در بخش انرژی، امنیت غذایی و زیرساخت‌های افغانستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده و طالبان باید درک کنند که اقدامات خشونت‌بار و ویرانگر این گروه خشم جامعهٔ جهانی را برخواهد انگیخت.»

یک روز پیش از انتشار این اطلاعیه، رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز گفت که «کشتار افغان‌ها باید متوقف شود.»

آقای کوبیا روز شنبه در حساب توئیتر خود نوشت که «اگر برخی از طرف‌ها واژهٔ آتش‌بس را نمی‌پسندند، آن را متارکه، کاهش خصومت‌ها، مهلت قانونی یا دورهٔ سکوت بنامند.»

نماینده ویژه اتحادیه اروپا از گروه مشخصی نام نبرده اما افزوده است: «شما اکنون با دولت تازه ایالات متحده فرصتی دارید تا نشان دهید واقعاً صلح می‌خواهید یا خیر.»

در همین حال، شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان می‌گوید که راس ویلسون، کاردار و سرپرست سفارت آمریکا در کابل، در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس این شورا، گفته است که دولت جدید آمریکا انتظار دارد مرحلهٔ دوم گفت‌وگوهای صلح در قطر از سر گرفته شود.

دور دوم این مذاکرات که در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شود، قرار بود شانزدهم ۱۶ دی آغاز شود اما تنها سه نشست فرعی در این ارتباط برگزار شده و مذاکرات اصلی عملاً متوقف شده است.

سه عضو هیئت دولت افغانستان روز یک‌شنبه در نشست خبری آنلاین از قطر گفتند که هیئت طالبان منتظر موضع دولت جدید آمریکا در قبال توافقنامه صلح است و فعلا در میز مذاکره حاضر نشده است.

رسول طالب، یکی از اعضای این هیئت گفت که اظهارات طالبان در مورد صلح با اقدامات عملی آن‌ها در این زمینه متفاوت است.

گزارش‌های تازه حاکی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی بر اثر حمله‌هایی که مسئول بیشتر آنها گروه طالبان دانسته می‌شود، در پنج ولایت حوزه جنوب غرب افغانستان، ۳۱۵ غیرنظامی جان باخته و ۳۹۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان» در برخی مناطق مانند ولایت هرات که خشونت‌ها منجر به کشته شدن ۸۷ نفر شده است، عامل کشته شدن ۸۹ درصد قربانیان نیروهای طالبان بوده‌اند.

با وجود که گروه طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی بسیاری از کشورها، ازجمله ایران، قرار دارد، یک هیئت سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی در روزهای اخیر وارد تهران شده و یا مقام‌های مختلف ایرانی دیدار دارد.

با استفاده از رادیو آزادی و رادیوفردا / پ.پ /ر.ح
XS
SM
MD
LG