لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

یک سوسیالیست ایتالیایی به ریاست پارلمان اروپا برگزیده شد


داوید ماریا ساسولی، سیاستمدار سوسیالیست ایتالیایی
داوید ماریا ساسولی، سیاستمدار سوسیالیست ایتالیایی

داوید ماریا ساسولی، سیاستمدار سوسیالیست ایتالیایی روز چهارشنبه ۱۲ تیر به ریاست پارلمان اروپا برگزیده شد و به این ترتیب تمام مقاماتی که پست‌های ارشد اتحادیه اروپا را اشغال خواهند کرد تقریبا طبق زمانبندی تعیین شده مشخص شد.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای ساسولی در دومین دور رای گیری در جلسه پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ از مجموع ۶۶۷ نماینده حاضر در جلسه ۳۴۵ رای مثبت به دست آورد که به حد کافی بالاتر از اکثریت مطلق است.

در این رای گیری یان زاهرادیل، سیاستمدار محافظه کار از جمهوری چک ۱۶۰ رای، سکا کلر، رهبر حزب سبزهای آلمان ۱۱۹ رای و سیرا رگو، سیاستمدار چپ گرای اسپانیایی ۴۳ رای بدست آوردند.

پارلمان در ساختار قدرت اتحادیه اروپا اختیارات متعددی دارد و یکی از مهمترین موارد آن تایید نامزدهای برگزیده رهبران کشورهای عضو برای مشاغل کلیدی و مهم این اتحادیه است.

مهمترین مورد از این مشاغل ریاست کمیسیون اروپا، دستگاه اجرایی این اتحادیه است. طبق توافق روز گذشته بين رهبران کشورهای عضو، خانم اورزولا فون در لاین (فان در لین) وزیر دفاع آلمان و یکی از متحدان صدراعظم آن کشور برای این مقام برگزیده شده است. در صورت تایید نامزدی او از سوی پارلمان او در ماههای آینده جایگزین ژان کلود یونکر خواهد شد.

روز سه شنبه رهبران کشورهای عضو در عین حال چارلز میچل، نخست وزیر بلژیک را به عنوان رییس شورای اروپا نامزد کردند که هدایت جلسات رهبران کشورهای عضو را به عهده خواهد داشت.

کریستیان لاگارد، رییس فعلی صندوق بین المللی پول و تکنوکرات سرشناس فرانسوی به عنوان نامزد ریاست بانک مرکزی اروپا و جوزپ بورل، وزیر خارجه فعلی اسپانیا از حزب سوسیالیست این کشور نیز به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه برگزیده شد.

تمامی این گزینه‌ها بخشی از یک توافق همه جانبه بین کشورهای عضو برای تعیین مقامات کلیدی اتحادیه اروپا بود و اگر آقای ساسولی به عنوان رییس پارلمان رای نمی آورد احتمالا تعادل سیاسی نهفته در این توافق به هم می خورد و روند انتخاب مقامات ارشد اتحادیه اروپا پیچیده می شد.

رییس قبلی پارلمان اروپا آنتونیو تاجانی، سیاستمدار دمکرات مسیحی ایتالیایی بود که روز چهارشنیه از این مقام کناره گیری کرد.

طبق توافق سران کشورهای عضو اتحادیه پس از یک دوره دو سال و نیمه ریاست پارلمان به مانفرد وبر، سیاستمدار آلمانی و رهبر فراکسیون احزاب محافظه کار در پارلمان اروپا منتقل خواهد شد.

داوید ماریا ساسولی که از روزنامه نگاری وارد عرصه سیاست شده از سال ۲۰۰۹ عضو پارلمان اروپا بوده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG