لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

توافق اتحادیه اروپا در مورد کاهش «۵۵ درصدی» گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰


هدف این توافق که توسط کميسيون و پارلمان اروپا تصویب شد کاهش گازهای آلاینده به حد صفر تا سال ۲۰۵۰ است.
هدف این توافق که توسط کميسيون و پارلمان اروپا تصویب شد کاهش گازهای آلاینده به حد صفر تا سال ۲۰۵۰ است.

در آستانه اجلاس مجازی تغییرات اقلیمی که به دعوت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برگزار خواهد شد، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اول اردیبهشت یک توافق زیست محیطی مهم را تصویب کرد. هدف این توافق که توسط کميسيون و پارلمان اروپا تصویب شد کاهش گازهای آلاینده به حد صفر تا سال ۲۰۵۰ است.

اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه گفت: «تعهد سیاسی ما به بدل شدن به اولین قاره‌ای که میزان آلایندگی آن صفر است اکنون یک تعهد حقوقی و قانونی است. قوانین زیست محیطی جدید اتحادیه اروپا را در دهه‌های آینده در مسیری سبز قرار خواهد داد».

بر اساس این توافق که مذاکره در مورد آن در طول شب گذشته ادامه پیدا کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید گازهای آلاینده را در مقایسه با سال ۱۹۹۰ حداقل ۵۵ درصد کاهش دهند.

پیتر لیسه یکی از اعضای فراکسیون احزاب راست و محافظه کار پارلمان اروپا که در مذاکرات مربوط به این توافق شرکت داشته است گفت: «با توجه به تغییرات مثبت اخیر در موضع حکومت‌های آمریکا و چین زمان توافق فرارسیده بود چون اروپا نیز باید موضع خود را مشخص می‌کرد».

هدف قبلی اروپا کاهش ۴۰ درصدی گازهای آلاینده در مقایسه با سال ۱۹۹۰ بود ولی تحت فشار شواهد بیشتر در مورد تغییرات اقلیمی و آگاهی و حساسیت بیشتر رای دهندگان در مورد محيط زيست، هدف تعیین شده برای کاهش گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ به ۵۵ درصد افزایش یافت.

اکثر اعضای پارلمان اروپا خواستار تعیین ۶۰ درصد کاهش بودند. نمایندگان احزاب سبز می‌گویند براساس توافق جدید، میزان تولید گازهای آلاینده حدود ۵۲.۸ درصد کاهش خواهد یافت ولی تنظیم‌کنندگان آن با استفاده از حیله‌های حسابداری این کاهش را ۵۵ درصد جلوه داده‌اند.

یکی از اعضای فراکسیون احزاب سبز گفت پارلمان اروپا و دولت‌های اروپایی به خاطر خودنمایی در اجلاس اقلیمی که به دعوت جو بایدن برگزار می‌شود خیلی عجولانه یک قانون ضعیف را تصویب کرده‌اند.

یکی از اعضای فراکسیون احزاب لیبرال پارلمان اروپا تاکید کرد که برای تصویب این قانون راهی به غیر از سازش وجود نداشت و با وجود همه کاستی‌های قانون جدید، اقدامات اروپا در آینده برای کاهش گازهای آلاینده به نسبت ده سال اخیر دو برابر و نیم خواهد شد.

قانون جدید باید توسط پارلمان کشورهای عضو تصویب شود ولی به احتمال فراوان یک روند تشریفاتی خواهد بود.

آمریکا که پس از چین دومین کشور آلاینده جهان است به زودی اهداف جدید خود برای کاهش گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ را اعلام خواهد کرد.

با ورود جو بایدن به کاخ سفید دولت آمریکا به معاهده اقلیمی پاریس بازگشت. کشورهای امضا کننده این معاهده قرار است در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل که ماه نوامبر امسال در شهر گلاسگو اسکاتلند برگزار می‌شود اهداف بلندپروازنه‌تری به این معاهده بیافزایند.

شواهد اخیر نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا قصد دارند تا اواسط قرن بیست‌ویکم میزان تولید دی اکسید کربن را به صفر برسانند که اصطلاحا «کربن خنثی» نامیده می‌شود و به این معناست که دی اکسید کربن تولید شده در همان کشور یا قاره به طور طبیعی و یا به روش‌های علمی جذب شده و وارد جو زمین نخواهد شد.

هدف این اقدامات جلوگیری از بالارفتن گرمایش زمین از ۲ درجه سانتی‌گراد تا پایان قرن بیست‌ویکم است. ولی تحقق اهداف تعيين شده در معاهده اقلیمی پاریس که محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی است مستلزم کاهش بیشتر آلایندگی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG