لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

اتحادیه اروپا از مخالفت آمریکا با کمک اقتصادی به ایران در بحران کرونا ابراز تاسف کرد


جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه از ایالات متحده خواسته است تا تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد و با تایید کمک‌های اقتصادی به تهران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا کمک کند، اما درخواست‌های اروپا رد شده است.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت گفت که ایالات متحده مانع صندوق بین الملی پول شده تا به ایران در بحران کرونا کمک کند، کشوری که در خاورمیانه از همه کشورها بیشتر از این بحران ضربه خورده است.

آقای بورل به دنبال ویدیو کنفرانس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: «ما در وهله از کاهش شدت تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردیم و در وهله دوم نیز از تقاضای کمک مالی که از صندوق بین المللی پول داشتند.»

وی افزود: «ما متاسفیم از این که آمریکایی‌ها در این مقطع اجازه نمی‌دهند صندوق بین المللی پول تصمیم بگیرد. از منظر حقوق بشر این درخواست باید تایید می‌شد.»

واشینگتن می‌گوید که به رغم شیوع ویروس کرونا در ایران کارزار فشار حداکثری خود بر این کشور را متوقف تخواهد کرد و تحریم‌ها با هدف محدود ساختن برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، با خروج از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران تحریم‌ها علیه این کشور را از سر گرفته، تحریم‌هایی که به‌ویژه صادرات نفت ایران را هدف قرار داده است.

خبرگزاری رویترز یک هفته قبل گزارش داده بود که ایالات متحده مخالف آن است تا صندوق بین المللی پول با صدور حق برداشت ویژه پول، مانند کاری که بانک‌های کرکزی می‌کنند، نقدینگی ایجاد کند چرا که ایران و دیگر کشورها می‌توانند از آن استفاده کنند.


این گزارش به نقل از یک منبع آگاه عنوان می‌کرد که طرح صندوق بین المللی پول در صورت اجرا می‌تواند میلیاردها دلار ارز خارجی برای ۱۸۹ کشور دریافت کننده وام فراهم بیاورد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده حاضر نشده به گزارش رویترز پاسخ بدهد.

طبق آمار رسمی ایران تاکنون حدود ۸۶ هزار نفر در این کشور مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و حدود ۵ هزار و ۴۰۰ نفر نیز به خاطر این بیماری جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG